'sihat dan cantik pilihan saya: Bengkak susu saat berhenti bf?Bagaimana nak atasinya?'

Bengkak susu saat berhenti bf?Bagaimana nak atasinya?

Assalamualaikum semuaa...

Dengan rasminya 2014 telah melabuhkan tirainya.Maka bermulalah episod baru 2015.Segala suka dan duka telahpun berlalu.Cuma apa yang boleh kita praktikkan dalam kehidupan seharian ialah,yang buruk dijadikan sempadan,yang baik dijadikan teladan.



Tidak dinafikan tahun 2014 banyak mengajar saya erti sebuah kehidupan,keikhlasan,dan kejujuran.Dan tahun 2015 banyak memberi kejutan pada diri saya.Suami diberi peluang untuk memangku sesuatu jawatan dalam tempoh tertentu dan seterusnya dinaikkan pangkat.Tetapi dengan syarat kena berpindah ke Kuantan,Pahang.Begitulah adat bekerja dengan orang.Apa-apapun,alhamdulillah,setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.

Disember 2014 anak sulung saya telah cukup umur 2 tahun.Alhamdulillah saya berjaya menyusukan iman dalam tempoh 2 tahun.Bila iman dah cukup 2 tahun,jenuh perah otak macam mana la buat untuk berhenti menyusu badan.Lagipun,susu pun dah makin berkurangan.

Tips Berhenti susu badan.


  • Praktikkan secara perlahan-lahan (jangan terlalu drastik).
  • Beritahu anak (walaupun anak tak faham lagi).
  • Sulamkan dengan botol sebelum usia anak mencapai 2 tahun.
  • Sapu benda yang anak tidak suka pada nipple.Contohnya :
  • bancuhan kopi yang pekat,
  • bawang putih yang ditumbuk lumat.
  • serbuk nescaffe.
Untuk iman,saya hanya gunakan bawang putih yang  telah ditumbuk lumat.Serbuk kopi dan serbuk nescaffe memang tak jalan.Sebab iman memang menggemari kopi dan nescaffe.Saya memang akan simpan air kopi dan nescaffe yang tidak habis diminum dalam peti.

Budak-budak kan memang suka ikut apa yang dia lihat.Apa yang kita buat,itulah yang akan dia ikut.Selalunya,bila kita solat atau sibuk memasak dan sebagainya,ketika itulah dia pun sibuk dengan aktivitinya tersendiri.Tengok-tengok dah habis setengah cawan air kopi diminumnya.

Tetapi,dalam seminngu berhenti menyusu badan,saya mula alami kesakitan akibat bengkak susu.Sakit yang teramat sakit sehingga demam secara mengejut.Namun,jangan risau,ada tips untuk kurangkan kesakitan ini.

Tips kurangkan kesakitan akibat bengkak susu.

  • Tuam dengan air suam
  • Tekapkan kobis pada payudara (pastikan kobis dibasuh terlebih dahulu dan kemudian disimpan dalam peti dalam setengah jam)
Alhamdulillah,kini saya berjaya wean off sepenuhnya ^_^.Bila nak wean off,semangat ibu memang kena kuat.Sebab memang anak akan meraung dan sebagainya.Tetapi alhamdulillah,iman hanya meraung waktu siang jer mula-mula tu.Bila terkejut tengah malam,dia akan mintak susu botol atupun air jer.

Tidak dilupakan,sepanjang tempoh percubaan untuk wean off itu,amalkan zikir ya wahhab sebanyak yang anda mampu.In shaa ALLAH akan dipermudahkan semuanya.

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...