'sihat dan cantik pilihan saya: 2014'

Kentang goreng picu kanser?Fakta atau auta?

Assalamualaikum semua.

Kentang goreng.Kebanyakan individu suka makan kentang goreng.Saya juga tidak terkecuali daripadanya.Contohnya kita sudah makan malam,tiba-tiba rakan telefon untuk bertemu segera.Apabila tiba ditempat yang dijanjikan,contohnya restoran atau  kedai makan,selain minuman,mesti ada jugak makanan sampingan yang lain.Dan setakat ini,yang selalu menjadi pilihan hati ialah kentang goreng.



Sebenarnya,setiap makanan yang masuk ke dalam mulut kita mempunyai risikonya yang tersendiri.Setiap perkara yang kita lakukan mempunyai risikonya masing-masing.Samalah seperti kita berkahwin,seterusnya mengambil keputusan untuk mengandung secepat yang mungkin atas alasan tak nak rumah tangga terlalu sunyi.Bila ada bayi,seronok sikit.Apabila bayi tersebut lahir,anda dan pasangan yang akan bertanggungjawab sepenuhnya ke atasnya.

Saya akan kongsikan maklumat dengan anda semua hasil dari pembacaan saya.Terpulang kepada anda nak klasifikasikan entry ini sebagai fakta mahupun auta ^_^.

Khabar angin yang mengatakan pengambilan kentang goreng boleh menyebabkan kanser bukanlah khabar angin.European Food Safely Authority (EFSA) iaitu sebuah badan beraotoriti yang memastikan industri makanan menyediakan makanan yang selamat dimakan oleh masyarakat Eropah telah mengesahkan  acrylamide dalam makanan berpotensi meningkatkan risiko kanser bagi pengguna di semua peringkat umur.

Apa itu Acrylamide?

Acrylamide dalam makanan dihasilkan oleh tindak balas kimia apabila makanan digoreng dengan suhu yang tinggi (120'C) bagi menjadikan makanan tersebut ranggup dan sedap.

Antara makanan yang dimasak menggunakan suhu yang tinggi ialah potato chips dan french fries yang didapati mengandungi kandungan  acrylamide yang lebih tinggi berbanding dengan makanan lain.

Kenapa kentang?

Kentang mempunyai kandungan asparagine iaitu amino asid yang tinggi.Apabila dipanaskan pada suhu yang tinggi,asparagine boleh membentuk acrylamide.Acrylamide yang diambil dalam makanan akan diproses  didalam perut dan hasil proses Acrylamide akan membentuk glycimade.Glycimade  boleh menyebabkan mutasi pada DNA dan boleh menyebabkan tumor dan kanser terutama dibahagian :

  • mulut
  • saluran pemakanan esofagus
  • perut.
Namun,tidak semua penggemar kentang akan  mengalami kanser.Ini adalah kerana tahap acrylamide yang akan terhasil adalah berbeza dan bergantung kepada pengilang.Masa memasak,kaedah dan suhu proses memasak turut mempengaruhi tahap acrylamide.

Kaedah memasak seperti membakar juga boleh menghasilkan acrylamide.

Manakala kaedah memasak dengan mendidihkan dan meggunakan 'microwave' kurang menghasilkan acrylamide.

Kebanyakan daripada kita memang menggemari kentang goreng bukan?Entry ini bukanlah bertujuan untuk tak nak bagi anda makan kentang goreng langsung.Namun,berhati-hatilah dan jangan keterlaluan dalam menikmati makanan ringan dan seumpamanya.

.

resepi ringkas tapi bila makan,mak mentua lalu belakang pun xperasan!

Assalamualaikum dan salam jumaat semua.

Oleh kerana hari ini merupakan hari cuti bagi negeri Terengganu,terpaksalah masak awal sikit.^_^.Selalunya kalau tinggal berdua jer dengan iman,pagi tu beli agak-agak boleh sampai ke tengah hari cukup dah.Lepas zohor atau lepas asar baru mula nak berkungfu di dapur ;).

Hari ini,pepagi lagi dah sibuk ke sana sini.Ke kedai mencari sarapan makan,roti canai jer pun.Alhamdulillah licin dan tidak dikategorikan sebagai 'membazir'.Bergegas ke pasar,mencari barang-barang basah dan keperluan lain.

Tapikan,bila sampai jer kat gerai jual sayur,saya tertarik dengan satu jenis sayur.Dalam kategori sayur la jugak agaknya kot.Hahaha.Serius,saya bukanlah penggemar sayur,vegetarian lagi la jauh panggang dari api.

Saya memang tertarik dengan labu air nie sebab ia  merupakan salah satu makanan kegemaran suami.Kalau buat memang si suami akan menambah lagi nasi.Alhamdulillah bersyukur diketemukan dengan suami yang banyak cekadak.Walaupun  masak simple,ucapan 'terima kasih' tetap diucapkan.Dan jika ada kekurangan.akan ditegur dengan  cara berhemah ^_^.

Baiklah,berbalik kepada resepi saya hari ini,resepinya simple dan  mudah sahaja.

resepi ringkas labu air
labu air


Labu Air Masak Tumis.

Bahan-bahan yang diperlukan;
  • 1 biji labu air saiz sederhana.
  • 1 biji labu bawang  besar | dimayang
  • 4 ulas bawang putih | diketuk
  • 2 inci halia | diketuk @ dipotong
  • ikan bilis secukupnya
  • Cili besar | dipotong nipis
  • lada hitam | ditumbuk
  • air
  • garam dan perasa secukup rasa.
Cara penyediaan :
  • masukkan sedikit minyak masak ke dalam periuk.
  • Apabila minyak dah panas,masukkan bawang besar,bawang putih dan halia sehingga naik bau.
  • Kemudian masukkan air dan ikan bilis.
  • Biarkan seketika.
  • Apabila air dah mendidih,masukkan labu air.
  • Masukkan lada hitam yang telah ditumbuk
  • Masukkan cili besar yang telah dipotong.
  • Perasakan dengan garam dan serbuk perasa secukup rasa.
  • Tutup api,sedia untuk dihidang.

resepi labu air ringkas
inilah hasilnya


Dan inilah hasilnya.Enak dimakan bersama nasi panas.Kalau dah ada makanan berkuah begini,makan dengan ikan kembung goreng atau ayam goreng bersama sambal belacan pun dah cukup :).

Alhamdulillah settle memasak untuk isi perut suami dan anak.Walaupun saya ni tak mahir sangat memasak,sekurang-kurangnya suami terima kasih pun dah cukup.

Tak dapat bayangkan kalau boleh suami yang jenis banyak cekadak.Buat itu tak kena,buat ini tak kena,cakap pun pakai cakap lepas jer,tak fikir dah tentang perasaan orang lain.Bahaya ooi...kalau boleh isteri yang jenis sabar tak pe,kalau boleh isteri yang jenis melawan,tak dapat bayangkan berapa lama rumah tangga tu boleh bertahan.

Tips nak tahu labu air dah empuk atau belum.

Sebelum tutup api tu,ambillah seulas buah labu air yang telah dipotong,letakkan dalam pinggan.Ambil garfu atau pisau cucukkan labu air tersebut.Kalau pisau atau garfu tersebut boleh masuk dengan mudah ke dalam isi labu air tersebut,kira masaklah tu :)

Selamat mencuba semua.
.

5 sebab kenapa Vitamin E Complex Shaklee menjadi rebutan ramai


Assalamualaikum semua.

Oleh kerana bulan Disember 2014 adalah bulan Promosi set kecantikan,maka saya akan cuba luangkan masa untuk berceloteh tentang supplement kecantikan jer.Ha,jangan  tak tahu,vitamin E Complex juga termasuk dalam set kecantikan.

Rata-rata individu di luar sana mesti tahu kebaikan Vitamin E pada kulit.Sebut jer vitamin E pasti akan dikaitkan dengan Vitamin C jugak.Itulah kuasa nak cantik.Memang lumrah manusia ingin tampil cantik,hensem dan menawan.

Saya sendiri merupakan pengguna Vitamin E Complex ini.Dan menakjubkan apabila saya sendiri boleh merasai kesannya.Guna tak dan habis sebotol,tapi dan nampak kesannya.Siapa yang tak suka yer tak?

Apa itu Vitamin E?


Vitamin E merupakan sejenis antioksida yang larut dalam lemak.Juga sebagai antioksidan yang melindungi tisu badan daripada kerosakan yang disebabkan oleh bahan-bahan yang dikenali sebagai radikal bebas. Radikal bebas boleh merosakkan sel-sel, tisu, dan organ-organ.

Di samping itu,vitamin E turut menyokong kesihatan :

  •  jantung,
  • otak dan 
  • prostat.
  • Selain itu,Vitamin E turut meningkatkan fungsi peparu,kolon dan fungsi imun.
Dan jangan tak tahu,Vitamin E juga turut dikaitkan dengan peranan anti-penuaan.



Kenapa perlu pilih Vitamin E Shaklee?

  • Dibuat dari minyak soya organik dan minyak biji gandum.Gandum dan soya kaya dengan vitamin e.
  • Mengandungi ekstrak d-alpha tocopheryl,d-alpha tocopherol yang aktif secara fisiologi.
  • Dikabung dengan 8 jenis vitamin E (alpha,beta,gamma,delta)
  • Mengandungi silenium sebagai pelengkp vitamin e.
  • Mengandungi ekstrak biji anggur

Testimoni Vitamin E Complex Shaklee

testimoni Vitamin E shaklee 1
testimoni Vitamin E 2
Anda ingin order dan bayar sendiri Vitamin E ini? Sila klik 'order now'.Pastikan anda adalah pemegang kad debit atau kad kredit ok.


sebarang pertanyaan atau pesanan boleh hubungi saya 
Siti Rosnah Abdullah
>> pm | whatsapp : 013-9156881
>> facebook : https://facebook.com/srosnah
>> page : https//m.facebook.com/ImanInDaHouse

***Cod sekitar Kuala Terengganu,Manir,Kuala Berang & kawasan- kawasan yang sewaktu dengannya.



*This product is not intended to diagnose,treat,cure or prevent any diseases.
**Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos,merawat,mengubati,atau mencegah sebarang penyakit.

.

5 aktiviti spontan tingkatkan kemahiran matematik anak anda.



Matematik merupakan salah satu mata pelajaran yang wajib diambil oleh semua murid-murid pada masa kini.Merupakan subjek umum dan menjadi subjek kegemaran pada kebanyakan murid-murid sekarang.

Matematik mengajar kita untuk pandai mengira dan sebagainya.Tapi,ada juga sesetengah individu yang tidak gemarkan subjek matematik kerana dirasakan matematik ini agak susah.Orang utara cakap renyah.hehehe.

Bagaimana nak didik anak agar sukakan matematik?Seeloknya sebagai ibu bapa,matematik  sudah boleh diajar pada seawal usianya 1 tahun dan ke atas.Ini adalah kerana ketika ini,otak bayi berkembang dengan pesatnya.

Seiring dengan pertambahan usia bayi,ibu bapa juga memainkan peranan yang penting dalam mendidik anak-anak.



Salah satu tokoh dan ikon matematik yang mampu membanggakan rakyat Malaysia adalah adik Adi Putra.Masih ingatkah anda kepada si cilik yang bijak dan mahir dalam Matematik ini?Turut mendapat gelaran Profesor Cilik Matematik Islam dari Universiti Malaysia Riau,Indonesia pernah mengemparkan Malaysia dengan kemahirannya dalam menguasai matematik.

Mampu mengira dengan pantas biarpun soalan matematik terbabit melibatkan angka yang banyak.Biarpun ketika itu Adi Putra baru berusia 9 tahun,tetapi beliau sendiri cekap dan menguasai ilmu matematik ini.

Dan yang paling teruja,biarpun ketika berusia 9 tahun,tetapi beliau telah mencipta hampir 200 formula matematik.


Ikon matematik Malaysia

Siapa yang tak nak anak mereka bijak dan cerdik pandai bukan?Kalau boleh,ibu bapa memang tak nak langsung anak mereka lalui kehidupan yang susah apatah lagi hidup dengan dikelilingi hutang.Setiap ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anak-anak mereka.

Tahukah anda,matematik boleh diselitkan secara spontan dalam aktiviti harian anak-anak anda?Apabila dilakukan secara spontan,kemahiran matematik anak anda akan meningkat secara tidak langsungnya.

Aktiviti spontan untuk meningkatkan kemahiran matematik anak


  1. Ajar anak mengira skor ketika anda berdua bermain sesuatu permainan -contohnya seperti bermain ping pong atau bowling.
  2. Gunakan objek sebenar seperti buah-buahan,bijirin sarapan atau alat permainannya untuk mengira masalah seperti campur,darab tolak dan bahagi.
  3. Mengira jumlah anak tangga bersama-sama ketika bersiar-siar atau bermain didalam rumah.
  4. Ajak si manja meneliti kalender untuk melihat hari,minggu dan bulan.Anda juga boleh dedahkan nama-nama bulan dalam setahun kepada simanja.
  5. Membaca plat nombor kenderaan ketika anda dalam perjalanan ke sesuatu tempat.

Vitamin untuk anak agar lebih fokus


vitamin untuk kecergasan anak bijak

  • mengandungi Dokosaheksanoik (DHA) dan Asid Eikosapentanoik (EPA) dan merupakan asid lemak omega 3 yang ditemui dalam ikan laut dalam.
  • Merupakan makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan.Satu kapsul minyak ikan mengandungi 990 mg asid lemak omega 3.
  • menggalakkan fungsi otak,sistem saraf dan fungsi mata.
  • Dalam istilah mudahnya,Omega Guard dapat membantu anda untuk meningkatkan kecergasan otak,lebih fokus dan lebih tajam untuk mengingati sesuatu perkara.
untuk makluman anda,Omega Guard ini boleh diberikan kepada bayi seawal usianya 1 Tahun.Tetapi,anda perlu dapatkan konsutalsi daripada saya terlebih dahulu untuk mengetahui dos yang sesuai mengikut umur bayi anda.


Anda ingin order dan bayar sendiri untuk vitamin C ini?sila klik 'order now'.

sebarang pertanyaan atau pesanan boleh hubungi saya 

>> pm | whatsapp : 013-9156881
>> facebook : https://facebook.com/srosnah
>> page : https//m.facebook.com/ImanInDaHouse

***Cod sekitar Kuala Terengganu,Manir,Kuala Berang & kawasan- kawasan yang sewaktu dengannya.


*This product is not intended to diagnose,treat,cure or prevent any diseases.
**Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos,merawat,mengubati,atau mencegah sebarang penyakit.

.

5 tips supaya perjalanan jauh tidak huru hara umpama puting beliung

Assalamualaikum semua..

Kembali bersua setelah 4 hari bercuti dari rutin biasa iaitu update entry blog setiap hari.Rindu bertamu gitu..chewahh ^_^.Tetiba teringat kisah rindu bertamu di Abu Dhabi.Alhamdulillah entry yang telah disusun mengikut jadual yang telah ditetapkan keluar tanpa segan silu.Tak da lah risau sangat.

Serius saya cakap,sepanjang 4 hari berjalan jauh,dari pantai timur ke selatan,selatan ke utara,utara ke pantai timur balik,makan langsung saya tak jaga.Kerja mengunyah jer kerjanya.Tiada istilah diet bila berjalan jauh..kikiki.

Tidak dinafikan,apabila menempuhi perjalanan jauh,sakit badan,kebas anggota badan,terasa pening dan sebagainya memang tidak dapat nak elak.Tambahan pulak apabila anda mempunyai anak kecil,memang akan kerap berhenti di perhentian.Nak mandikan anak la,anak buang air besar la,anak lapar.Bukan anak-anak jer macam tu,parent anak-anak pun begitu juga.



Tetapi,hari ini saya nak kongsikan sedikit info kepada anda semua yang ingin berjalan jauh,tetapi mempunyai anak kecil.

Tips berkesan untuk perjalanan jauh


  • Rancang perjalanan anda terlebih dahulu - Dapatkan rehat dan tidur yang berkualiti pada malam sebelum memulakan perjalanan.
  • Kemas barang-barang keperluan yang akan digunakan lebih awal,
  • Mulakan perjalanan awal pagi - Jalan kurang sesak pada awal pagi.Cuaca pun tidaklah panas sangat.
  • Beg keperluan anak-anak disusun berasingan - Tujuannya adalah untuk memudahkan anda mengambil barangan yang diperlukan apabila berhenti di mana-mana perhentian.
  • Isteri dan anak-anak duduk di belakang - apabila anda ada anak kecil,seeloknya isteri duduk di belakang.Apabila anak tidur,si isteri bolehlah letakkan anak tidur di kusyen.(riba anak lama-lama boleh menyebabkan kesakitan di bahagian tulang pinggul).
Apabila anda membuat keputusan untuk memulakan perjalanan jauh,bermakna anda rela korbankan masa anda untuk memandu jauh,memantau anak seharian didalam kereta.Apa yang penting adalah sikap tolak ansur sesama suami isteri.

Tidak kiralah anda mempunyai anak seorang ker,2 orang ker,mahupun 5 orang,anda tidak akan terlepas daripada merasai keletihan.Suami,isteri dan anak-anak semuanya akan letih.Tidak seorang pun akan terlepas daripada merasai keletihan.

Dan sebolehnya elakkan lah berada dalam suasana yang tegang.Apabila suasana tegang,fokus anda untuk memandu dan sebagainya akan terganggu.Secara tidak langsungnya,anda akan meletakkan diri anda dalam keadaan stress.

Peneman setia untuk elak daripada sakit badan berlarutan.

Apabila dah sampai ke sesuatu destinasi,sebelum tidur,makanlah Ostematrix 4  biji terlebih dahulu.In shaa ALLAH badan anda akan rasainya perubahan pada keesokan harinya.


Ostematrix Shaklee atau lebih dikenali sebagai kalsium Shaklee bukanlah hanya sekadar kalsium.Turut dilengkapi dengan kalsium dan magnesium.

Keistimewaan Ostematrix Shaklee

  • tambahan Vitamin D
- Secara tidak langsung,sebenarnya kalsium memerlukan vitamin D.Vitamin D diperlukan oleh kalsium untuk menyebarkan kebaikan kalsium ke seluruh tulang dan darah.

  • terdapat kombinasi kalsium nitrat dan kalsium karbonat.
- penting kerana ianya boleh diambil sebelum makan atau selepas makan.

Ostematrix membekalkan:

=>1,000 mg (100% DV) unsur kalsium daripada sumber-sumber yang mempunyai tahap kepekatan yang tinggi dan mudah diserap dari alam semula jadi
=>400 mg (100% DV) magnesium untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya
=>400 IU (100% DV) vitamin D untuk merangsang penyerapan kalsium
Ostematrix ni merupakan tablet bersalut yang diformulasikan supaya mudah ditelan. Untuk kesan terbaik, anda disarankan untuk ambil 4 biji sehari beserta makanan.

Sukanya hati apabila bangun keesokan harinya,badan tidak terasa sengal mahupun lenguh.Barulah bersemangat nak memandu jauh.Pusing 1 Malaysia pun takda hal.Kacang parang jer ^_^

Anda ingin order dan bayar sendiri? sila klik






sebarang pertanyaan atau pesanan boleh hubungi saya 
Siti Rosnah Abdullah
>> pm | whatsapp : 013-9156881
>> facebook : https://facebook.com/srosnah
>> page : https//m.facebook.com/ImanInDaHouse

***Cod sekitar Kuala Terengganu,Manir,Kuala Berang & kawasan- kawasan yang sewaktu dengannya.

*This product is not intended to diagnose,treat,cure or prevent any diseases.
**Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos,merawat,mengubati,atau mencegah sebarang penyakit.

.

dekorasi kreatif untuk anak anda yang picky eater dalam pemilihan buah-buahan


Risau anak-anak yang picky eater?Kalau buah-buahan,jangan katakan nak pandang,sentuh makan tak nak langsung.Vitamin?Lagi la tak nak makan.Susahkan nak atasi anak yang cerewet ni?Urmmm.



Sebagai ibu bapa,jangan sesekali fikirkan susah.Sebenarnya apa yang kita fikirkan itu umpama magnet.Ia akan menarik cas-cas positif atau sebaliknya datang kepada kita.Begitu juga kalau kita fikirkan perkara yang positif,itulah yang akan datang kepada kita.

Cara terbaik adalah fikirkan semuanya kacang parang jer,mudahnya dan aku boleh.Tapi anda juga haruslah yakin dengan diri sendiri  disamping berdoa untuk memudahkan semuanya.

Baiklah,berbalik pada tajuk entry,sebenarnya anda boleh mencipta atau menghasilkan dekorasi daripada buah-buahan segar untuk menarik minat anda untuk mendekati dan seterusnya makan hidangan tersebut ^_^.

Sedikit perkongsian dari internet yang saya jumpa.

Bahan-bahan yang diperlukan :

  • Buah Strawberry
  • Buah Peach
  • Buah Kiwi
  • Buah Blueberry
  • Buah Cerry





dekorasi buah untuk anak picky eater

dekorasi buah untuk anak picky eater

dekorasi buah untuk anak picky eater

dekorasi buah untuk anak picky eater

Buah yang bersaiz agak besar seperti strawberry,peach dan kiwi hendaklah dipotong mengikut kesesuaian dan kreativiti anda.

Susun atur buah-buahan tersebut mengikut kreativiti anda tersendiri supaya anak-anak lebih tertarik untuk memakannya.

dekorasi buah untuk anak picky eater
contoh dekorasi buah




Anda  juga boleh menggunakan buah-buahan lain seperti :


  • tembikai merah
  • tembikai kuning
  • anggur hijau
  • anggur hitam
  • epal hijau
  • epal merah
  • betik
  • oren
dan sebagainya.Untuk contoh dekorasi buah-buahan yang  lebih menarik untuk anak anda,anda bolehlah lihat di 'pinterest' dan follow group tertentu terutamanya orang putih dari pelbagai negara.Percayalah,pelbagai idea kreatif akan muncul apabila anda melihat pinterest mereka.

.

teringin nak makan chicken chop tapi segan nak keluar rumah?

Assalamualaikum semua.

Anda teringin nak makan chicken chop?Tapi dalam waktu yang sama terasa segan yang amat nak keluar rumah.Nak-nak pulak kalau yang ada anak kecil yang super aktif lagi lasak.Walaupun baru seorang hero,tapi kena makan bergilir.Kalau si suami yang makan dulu,si isteri tengok sambil telan air liur jer.Kalau si isteri dulu yang makan (biasanya orang perempuan makan agak lambat),si suami keluarkan kuasa veto 'makan la cepat sikit yang,abang lapar jugak nie'.

Hahaha,kadang kala benda remeh gini pun boleh jadi bahan gaduh taw.Jadi,penyelesaiannya ialah anda sebagai isteri atau tulis list barang-barang yang nak dibeli,mintak tolong suami anda yang tolong belikan di pasar.Mudah kan? ^_^.Suami penat pergi pasar,si isteri penat memasak.Boleh letih sorang sikit,baru la adil :)

Ok,tak nak cakap banyak,hari ini saya akan kongsikan resepi Chicken Chop dengan anda semua.Sebenarnya kalau tahu caranya,tak susah pun nak buat Chicken Chop.Buat sendiri saya rasa lebih berbaloi (kalau nak makan banyak la).Kalau setakat nak lepaskan hajat bagi orang mengidam,baik pergi makan kedai jer.Sebab apa?Selalunya kalau orang yang betul-betul mengidam ni,tak makan banyak mana pun sebenarnya.Kalau boleh rasa  pun dah cukup.Sekadar buat syarat jer ^_^

Resepi Chicken Chop

Bahan-bahan yang diperlukan
  • Peha ayam
  • 1/2 cawan serbuk roti
  • 1 biji telur
  • garam dan gula secukup rasa
Bahan untuk sos
  • 1 sudu mentega
  • 2 biji cendawan dalam tin
  • sos lada hitam
Bahan untuk dikisar
  • 7 ulas bawang putih
  • 2 biji bawang besar
  • 3 biji bawang merah
  • 1 sudu teh serbuk lada hitam
Bahan untuk hiasan
  • kentang goreng
  • timun
  • tomato
  • daun salad
  • bunga kobis
Bahan-bahan lain :
  • minyak masak
  • mentega
  • tepung gandum dibancuh bersama tepung gandum

Cara penyediaan Chicken Chop

Ayam
  • Perap ayam dengan bahan yang dikisar dan diperasakan dengan sedikit garam selama 1 jam
  • Celupkan ayam ke dalam telur dan kemudian golek di atas serbuk roti.
  • Goreng ayam sehingga masak.
Sos Chicken Chop
  • Panaskan minyak bersama mentega.
  • masukkan bahan kisar dan masak sehingga wangi.
  • masukkan cendawan dan sos lada hitam.
  • tambahkan garam dan gula secukup rasa.
*jika anda nakkan kuah yang pekat,anda boleh campurkan sedikit bancuhan tepung gandum.
**Hidangkan ayam bersama sos bahan-bahan untuk hiasan.



Bagi anda yang tidak gemarkan ayam yang bergoreng,anda bolehlah cuba untuk grill ayam tersebut.Cara perapkan ayam sama sahaja.Untuk mencipta sedikit kelainan sewaktu grill,anda boleh tambahkan:
  • sos tiram
  • sos tomato
  • sos cili
  • sedikit perahan limau kasturi
  • kiub ayam knorr.
Rasanya pasti terangkat.Pastikan anda bijak memainkan peranan dalam proses seimbangkan  rasa garam dan gula.^_^

Selamat mencuba semua.

.


Resepi Pavlova Memikat selera semua.

Assalamualaikum semua.

Selamat bercuti.Mungkin ketika entry ini dutulis,saya berada di Johor.Jalan-jalan makan   angin,tengok tempat orang.Orang cakap,jauh perjalanan,makin luas pemandangan.Yer tak?

Walaupun ketika dalam perjalanan yang panjang,entry blog haruslah diupadate setiap hari.Untuk apa?Semestinya untuk menaikkan jumlah traffic blog ^_^.Serius saya cakap,mula-mula saya cuba  update entry setiap hari,alahai terasa stress,tension dan sebagainya.Kering idea adalah perkara biasa.Tapi lama-kelamaan,kalau tak mengadap lappy,tak update entry terbaru,terasa tidak lengkap hidup saya :).

Terasa seolah-olah otak saya ini makin tepu.Segala yang ada di dalam hati dan otak terasa tak dapat nak diluahkan dengan kata-kata.Ha,begitu hebat rupanya penangan apabila terjebak ke dalam dunia blog ini ^_^.

ok,tak nak cakap banyak,kali  ini saya akan kongsikan mengenai resepi pavlova.Siapa yang suka pencuci mulut yang manis-manis pasti akan mengemari pavlova ini.

Apa itu pavlova?




Pavlova adalah sejenis pencuci mulut yang agak manis,keraknya yang ranggup dan yang paling menggoda ialah susun atur buah-buahan segar di atasnya.

Sebenarnya pavlova merupakan hidangan popular dan merupakan masakan yang agak penting Autralia dan New Zealand.Pavlova dihidangkan semasa perayaan atau majlis makan-makan.

Pavlova juga merupakan pencuci mulut yang paling popular ketika musim panas.Tetapi di Australia dan New Zealand,pavlova dimakan sepanjang musim.

Tetapi di Malaysia,kita boleh dapatkan pavlova dalam pelbagai saiz.Semuanya bergantung kepada orang yang membuatnya.

Sampaikan saiz mini pavlova pun ada.Bagi yang baru nak mencuba makan pavlova,anda bolehlah mencuba mini  pavlova ini.


Bahan-bahan untuk membuat Pavlova


  • 4 biji putih telur
  • 240 g gula kastor
  • 60 g tepung jagung
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • krim putar secukupnya
  • buah-buahan ikut citarasa anda (strawberry,kiwi,blueberry,angur,dll)


Cara membuat Pavlova

  • Putar putih telur pada kelajuan sederhana
  • Apabila adunan telah nampak berbuih,masukkan gula kastor dan dan putar pada kelajuan tinggi sehingga adunan menjadi kental.
  • Seterusnya masukkan tepung jagung dan esen vanilla.
  • Kaup balikkan adunan menggunakan spatula.
  • Sudu adunan mengikut saiz kegemaran anda pada loyang pembakar.
  • Bakar pada suhu 160'c selama 45 hingga 50 minit. (sehingga acuan berwarna agak perang).
  • Sejukkan seketika barulah paipkan krim putar.
  • Susun buah-buahan kegemaran anda mengikut kreativiti anda.
  • Sedia untuk dihidangkan.
Selamat mencuba semua.

Bagi saya,saya tidak berapa menggemari makanan manis.Tapi bagi pavlova ini,jika tidak rasa manis,tak sedap la pulak ^_^.

apa yang anda perlu tahu tentang vitamin c?

Selalu bukan kita dengar tentang vitamin C?Kawan-kawan selalu cakap,kau kalau makan vitamin C mesti  muka kau glowing,cerah,cantik..bla..bla..bla..Pendek kata begitu banyak manfaatnya vitamin C ini kepada kita semua.

Namun,sebenarnya,Vitamin C mempunyai khasiat lebih daripada yang kita sangka.Kanak-kanak mahupun golongan dewasa memerlukan Vitamin C sebagai salah satu makanan tambahan untuk memastikan kesihatan dan kecantikan kulit yang semulajadi.

Apa itu Vitamin C?




Vitamin C merupakan suatu vitamin yang diperlukan oleh setiap peringkat umur.Ia berfungsi sebagai antioksida yang dapat melindungi tubuh daripada serangan radikal bebas.

Radikal bebas digambarkan sebagai molekul oksigen yang tidak stabil yang terjadi hasil daripada proses metabolik sel-sel kita dan sesuatu yang tidak dapat dielakkan dalam kehidupan seharian.Radikal bebas juga terdiri daripada bahan toksik yang yang boleh menyebabkan kerosakan bukan sahaja pada dinding sel malah boleh merosakkan genetik di dalam sel.

Kerosakan ini akan menyebabkan proses penuaan menjadi cepat sekaligus meningkatkan risiko terhadap kesihatan individu terbabit.


Fungsi Vitamin C

Untuk menguatkan sistem imun 



Kanak-kanak yang lazimnya kurang gemar memakan  sayur dan buah-buahan akan terdedah kepada risiko kekurangan vitamin C serta lain-lain mineral yang diperlukan  untuk tumbesaran.

Wanita mengandung pula memerlukan dos vitamin c yang tinggi untuk membantu penyerapan zat besi dan mengaktifkan asid folik (b-complex).

Merangsang Kolagen

Vitamin C sangat diperlukan untuk merangsang kolagen.Kolagen ialah protein yang diperlukan untuk membentuk jaringan tisu-tisu kulit,ligament dan tulang.Oleh itu,mereka yang aktif bersukan atau para atlet harus mengambil vitamin C untuk memulihkan tisu mereka yang terjejas semasa bersukan.

Menyembuhkan Luka

Kehadiran vitamin C turut berperana dalam menyembuhkan luka.Ini adalah kerana ia memudahkan pembentukan tisu-tisu penghubung pada luka tersebut.Sel-sel di dalam dinding arteri juga memerluka kolagen untuk membolehkannya mengembang dan menguncup dengan setiap degupan jantung.

Mengelakkan kanser

Berdasarkan kajian yang  dibuat baru-baru ini mengatakan vitamin c boleh mengelakkan kanser.Ini adalah kerana ciri antioksida yang dimiliki dalam Vitamin C dapat melindungi sel-sel dan DNA daripada kerosakan mutasi.

Kaitan vitamin C dan arkobik asid.

Vitamin C sebenarnya turut dikenali sebagai arkobik asid.Arkobik asid adalah bahan yang mudah larut dan hampir sama dengan glukos.Ianya merupakan vitamin yang paling kurang stabil dan sangat sensitif terhadap oksigen,udara dan haba.Vitamin C perlu diambil setiap hari kerana tubuh tidak boleh menyimpan jumlah yang banyak.

Kandungan asid arkobik di dalam darah juga boleh berkurangan apabila anda merokok.Oleh itu,disarankan agar perokok dan pesakit penyakit kronik menambahkan dos vitamin C kedalam pemakanan mereka.

Ada juga yang mengaitkan jika wanita memakan vitamin C melebihi 1000 mg sehari,dikhuatiri air vagina turut akan berkurangan.Ini akan memberi masalah kepada kehidupan suami isteri tersebut.Namun,setakat ini tiada lagi kajian yang membuktikan.

Kesan kekurangan Vitamin C

  • menjejaskan keberkesanan sistem tubuh untuk mengurangkan kolestrol.
  • sistem ketahanan badan untuk melawan penyakit akan terjejas.
Apa akan terjadi apabila mengambil vitamin C melebihi dos?

Tidak menjadi masalah.Ini adalah kerana Vitamin C merupakan nutrient yang bersifat  larut air dan mudah dikeluarkan melalui peluh dan urin.

Oleh kerana Bulan Disember ialah promosi Vitamin C Shaklee,maka saya nak kongsikan sedikit berkenaan Vitamin C yang saya ambil ^_^.Semoga bermanfaat.



Kenapa Vitamin C Shaklee berlainan dengan kebanyakan vitamin di pasaran?
  • Didatangkan dalam bentuk 'substained release' iaitu dilepaskan di dalam badan secara berlahan-lahan untuk memastikan  badan sentiasa mendapat bekalan vitamin C.
  • 1 tablet vitamin C bersamaan dengan 7 biji oren .
  • Didatangkan bersama-sama dengan bioflavonoid iaitu bahan penting untuk membantu agar penyerapan vitamin C ke  dalam badan lebih baik.
1 botol Vitamin C yang saya makan mampu bertahan sehingga 6 bulan.Satu botol mengandungi 180 biji Vitamin C.

jika anda ingin membeli Promosi beli 6 percuma 1 atau beli 2 botol Vitamin promosi (item yang sama) bulan ini,anda boleh hubungi saya Siti Rosnah




Anda ingin order dan bayar sendiri untuk vitamin C ini?sila klik 'order now'.

sebarang pertanyaan atau pesanan boleh hubungi saya 

>> pm | whatsapp : 013-9156881
>> facebook : https://facebook.com/srosnah
>> page : https//m.facebook.com/ImanInDaHouse

***Cod sekitar Kuala Terengganu,Manir,Kuala Berang & kawasan- kawasan yang sewaktu dengannya.


*This product is not intended to diagnose,treat,cure or prevent any diseases.

**Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos,merawat,mengubati,atau mencegah sebarang penyakit.

majlis resepsi besar-besaran penyebab penceraian terjadi?

Assalamualaikum semua.

Tak dinafikan sekarang ini membuat majlis perkahwinan secara besar-besaran sudah menjadi satu trend terkini.Semuanya nak nampak grand lagi mewah dimata masyarakat sekeliling.Risau nantikan buat kecil-kecilan,panggil orang pun dalam 200 orang,lembu tumbang seekor jer,dekorasi bilik tidur pun berapa nak cantik,nantikan ada pulak mami jarum kampung tu canang 1 kampung.Siapa yang malu?Mak bapak kita jugak yang malu.

Kerana takut malu,kebanyakan pasangan muda yang berkahwin sekarang  tidak memikir panjang.Sanggup buat pinjaman puluhan ribu ringgit semata-mata untuk mengadakan majlis perkahwinan yang besar-besaran dan gah.



Saya bukanlah nak mengata mana-mana pihak.Tetapi tertarik untuk mengulas isu ini berikutan terbaca akhbar berita harian baru-baru ini.Ada betulnya apa yang ditulis di dada akhbar.Pasangan muda sekarang tidak memikirkan kesan jangka panjang.Mungkin mereka mampu tersenyum bahagia semasa hari majlis perkahwinan tetapi pada masa akan datang,isu kewangan akan menjadi faktor rumah tangga bergolak.Dan tidak mustahil rumah tangga yang bergolak akan runtuh dalam sekelip mata.

Buktinya sekarang,bertunang saja dah buat secara besar-besaran.Makan modal sampai beribu-ribu.Dipanggilnya orang kampung datang beramai-ramai,pelamin dihias indah,tempahan baju untuk majlis pertunangan dan sebagainya.

Berbanding dengan zaman dulu-dulu,majlis pertunangan hanyalah dihadiri oleh ahli keluarga yang terdekat dan jiran tetangga sahaja.Tiada pelamin dihias indah dan sebagainya.Selalunya pertunangan tidak dihebohkan pada orang ramai kerana jika majlis nikah tak menjadi,mereka juga yang turut menanggung malu dan akibatnya.

Berbeza bukan zaman dulu dan zaman sekarang?Orang zaman dulu lebih mementingkan maruah dan status keluarga mereka agar tidak tercemar.Tapi orang zaman sekarang lebih mementingkan 'glamour' dan kalau boleh nakkan majlis tersebut akan disebut-sebut selama setahun tanpa henti.


Berita mengejutkan semua orang.

Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Pusat Kecemerlangan Keluarga,Remaja dan Kanak-Kanak (FACE) Fakulti Ekologi Manusia,Universiti Putra Malaysia (UPM) terhadap 549 pasangan yang baru 2 tahun mendirikan rumah tangga mendapati bahawa 37 % daripadanya sudah meluahkan rasa tidak berpuas  hati dengan perkahwinan mereka.



Seperti yang dijangka,masalah kewangan menjadi punca utama timbulnya konflik dalam perkahwinan.Masalah kewangan dikatakan masalah yang lebih teruk berbanding dengan isu-isu lain seperti sikap pasangan,masalah komunikasi dan pengurusan konflik.

Yang baik dijadikan teladan,yang buruk dijadikan sempadan.

Selalunya orang lelaki akan berfikir lebih panjang dan lebih ke hadapan berbanding dengan wanita.Ini adalah kerana lelaki mempunyai 9 akal tetapi 1 nafsu.Tetapi perempuan memiliki 9 nafsu tapi 1 akal.

Pernah terjadi kepada kawan saya,si lelaki sanggup berhutang dengan bank untuk majlis perkahwinan.Oleh kerana tidak mahu tinggal bersama dengan keluarga mentua,mereka berpindah menyewa rumah lain selepas berkahwin selama beberapa bulan.

Apabila masuk rumah baru,segala-galanya perlu serba baru.Si lelaki berhutang lagi dengan bank untuk memberi keselesaan kepada isteri tersayang.Beberapa bulan selepas itu,si isteri berkias suruh membeli kereta.Oleh kerana kasihankan isteri yang asyik terperuk di rumah,kehendak isteri diikutnya.Pinjaman bank dibuat lagi.Walaupun si suami hanya ada  motor waktu itu,si suami sanggup berkorban asalkan isteri selesa.

Selepas 6 tahun berlalu,mereka tidak juga dikurniakan anak.Si suami mula berasa bosan berada dirumah.Keluar mencari ketenangannya tersendiri.Keluar pagi balik malam.Dalam masa yang sama,nafkah untuk isteri dan rumah tangga tidak dilupakan.Segala permintaan isteri cuba dipenuhi sebaik mungkin.

Si isteri mula memikirkan yang bukan-bukan.Naluri isteri mana yang tidak terusik bukan apabila suami keluar pagi balik lewat malam?

Tetapi lain yang terjadi kepada si suami.Si suami rasa terbeban dengan segala hutang.Bemula dengan hutang peribadi yang keliling pinggang,duit sewa rumah,duit bulanan kereta,segala bil,duit nafkah isteri dan sebagainya.Kepala si suami sesak setiap hari ditambah lagi dengan bebanan kerja di tempat kerja.

Gaji dari RM 3 k ++ kini tinggal hanya RM 900 ++.Pinjaman dibuat lagi sehinggalah gaji si suami tinggal hanya cukup-cukup makan.Akibat kerana terlalu resah dengan masalah yang dihadapi,tiada kata sepakat dicapai,akhirnya rumah tangga mereka tidak dapat diselamatkan.

Sebenarnya krisis kewangan adalah isu yang sinonim dengan pasangan yang sudah berkahwin.Sebagai isteri,jalanilah kehidupan anda mengikut kemampuan si suami.Terima lah apa adanya suami anda semua.Yakinlah suami anda adalah insan terbaik yang ALLAH hadiahkan untuk anda.

Kalau tak terbaik,bagaimana pintu hati anda boleh terbuka untuk menjadi isterinya bukan? ^_^


Dalam hal ini,sama ada si suami atau isteri,anda hendaklah sama-sama memainkan peranan penting.Bijak mengatur dan kemudikan rumah tangga anda berpandukan iman bukannya berpandukan nafsu.Bagi kaum adam,berhati-hatilah dalam menguruskan perbelanjaan gaji anda.Jangan terlalu boros dan membazir.

Mungkin anda tidak pernah terfikir,setelah berlakunya penceraian,si isteri berhak membuat tuntutan muta'ah.Bayangkan bekas isteri anda membuat  tuntutan muta'ah sebanyak RM 850 sebulan x 7 tahun hidup bersama.Adakah anda mampu membayarnya dikala hutang keliling pinggang pada waktu itu?

Wahai para suami,sediakanlah payung sebelum hujan dan gunakanlah akal sewaktu mengemudi rumah tangga anda semua.

.


hati berlemak membawa petanda anda menghadapi masalah kesihatan?

Assalamualaikum dan selamat petang semua.

Anda pernah dengar tak hati berlemak?Mesti pernah bukan tapi jarang-jarang.Jantung juga tidak terkecuali daripada masalah ini.

HATI,merupakan organ terbesar dalam badan kita yang mempunyai pelbagai fungsi penting.Mempunyai berat lebih kurang 1.5 kg dan  berwarna coklat.Hati terletak dibahagian kanan atas rongga perut.

Fungsi Hati


  • memproses sel darah merah yang telah digunakan.
  • memecahkan ubat-ubatan dan alkohol.
  • menghasilkan cecair hempedu untuk proses penghadaman.
  • sebagai kilang membuat protein termasuklah faktor pembekuan darah.
  • menyimpan tenaga dalam bentuk gula atau glukos.
  • mengubah provitamin A menjadi Vitamin A.
  • berperanan sebagai kalenjer pencernaan.
  • tempat pembentukan sel darah merah pada janin.





Seperti yang anda semua ketahui,hati merupakan organ yang berfungsi untuk menukarkan lemak yang dimakan kepada jenis lemak yang akan digunakan oleh tubuh.Trigliserid pula antara bentuk  lemak yang disimpan dalam tubuh dan digunakan untuk tenaga serta pembentukan sel baru.

Walaubagaimanapun,proses pemecahan lemak boleh terganggu disebabkan :
  • kekurangan zat makanan.
  • keracunan
  • kehamilan
  • minuman keras,

Hati Berlemak




Hati berlemak ini bukanlah sejenis penyakit.Tetapi ianya petanda bahawa seseorang individu terbabit mengalami masalah kesihatan.

Hati berlemak adalah suatu keadaan dimana berlakunya kadar penyerapan lemak yang begitu tinggi  dalam hati.

Namun;jika masalah ini dibiarkan dan tidak dirawat,individu terbabit terdedah kepada :
  • masalah hati
  • penyakit lain yang lebih serius.
Hati berlemak juga boleh menyebabkan radang pada sel hati yang dikenali sebagai steatohepatitis.Pengambilan minuman keras sebanyak 10 auns sudah memadai untuk mendedahkan individu terbabit mengalami masalah hati berlemak.

Individu yang berisiko
  • mereka yang kerap minum minuman keras.
  • obesiti
  • pesakit diabetes
  • kehamilan
  • kekurangan makanan yang berzat
  • ubat-ubatan diambil secara berlebihan.

Cadangan suplement untuk masalah hati berlemak


dtx complex shaklee

  • mengandungi ekstrak biji benih pokok tisu tisel yang dibuktikan melalui penyelidikan dapat menyokong keupayaan normal badan membuat protein yang membantu menjana semula sel-sel hati.
  • mengandungi cendawan Reishi dan Schizandra chinensis mempunyai ciri-ciri antioksida untuk menyahtoksikkan hati.
  • mengandungi Dandelion,kunyit dan artichoke membantu mengekalkan aliran hempedu.

vivix shaklee



  • membantu melindungi dan memperbaiki sehingga ke peringkat DNA.
  • memberi impak positif dalam pengawalan genetik.
  • menggalakkan pembentukan baru mitochondria untuk meningkatkan tahap tenaga didalam sel.
  • Vivix adalah 10kali lebih kuat dari resveratrol untuk melambatkan pembentukan protein AGE.
sayangilah hati anda semua untuk kesihatan yang menyeluruh dan sihat selalu.

Anda ingin order dan bayar sendiri untuk set detox ini?sila klik 'order now'.

sebarang pertanyaan atau pesanan boleh hubungi saya 

>> pm | whatsapp : 013-9156881
>> facebook : https://facebook.com/srosnah
>> page : https//m.facebook.com/ImanInDaHouse

***Cod sekitar Kuala Terengganu,Manir,Kuala Berang & kawasan- kawasan yang sewaktu dengannya.


*This product is not intended to diagnose,treat,cure or prevent any diseases.
**Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos,merawat,mengubati,atau mencegah sebarang penyakit.

.

Tekanan sentiasa menyelubungi rumah tangga anda?bagaimana nak hindarinya?

TEKANAN.Punca terjadi pelbagai masalah.Malah tekanan juga boleh menyebabkan masalah kesihatan seperti penyakit jantung,tekanan darah tinggi dan sebagainya.

Kesihatan fizikal bukanlah punca tunggal yang menyebabkan penyakit-penyakit di atas.Namun,dalam perkahwinan,tekanan boleh memberi pelbagai masalah.Contohnya salah faham,perbezaan pendapat,pergaduhan dan sebagainya.Kadang-kala tekanan yang melampau boleh meruntuhkan sesebuah institusi kekeluargaan tersebut.



Namun begitu,dalam rumah tangga,suami isteri perlu mengambil langkah dan peranan penting untuk memastikan keharmonian rumah tangga sentiasa terjamin dan terjaga.Kedua-duanya perlu berwaspada dan selesaikan dengan  bijak untuk menghadapi tekanan dalam rumah tangga.

Disini saya kongsikan maklumat yang anda boleh lakukan untuk mengelak tekanan dalam rumah tangga.

Cara elak tekanan dalam rumah tangga.


  1. Meletakkan pasangan di tempat yang pertama dalam segala hal - Fikirkan kesannya atas setiap perkara yang anda lakukan,Fikirkan apa perasaannya.Seeloknya mintalah pendapat pasangan anda terlebih dahulu walaupun hal sebegitu remeh bagi anda.Jangan terlalu ego dan mementingkan diri.Kelak ego dan sikap mementingkan diri anda akan memakan diri anda sendiri.Contohnya rumah tangga anda mengalami krisis kewangan,anda secara diam-diam meminjam dengan saudara anda.Namun,bila nak bayar,duit tak cukup,suami pula duit cukup-cukup untuk perbelanjaan rumah.Tidakkah situasi begini akan memberi tekanan kepada suami anda?
  2. Fokus pada kebaikan pasangan - Dengan ini,anda akan terlupa kesalahan kecil yang dilakukan oleh pasangan secara sendirinya.Saling memahami kelebihan dan kekurangan masing-masing.Cubalah untuk melengkapkan sesama sendiri.Jika ada perkara yang tidak puas hati,sampaikan kritikan secara berhemah untuk mengelakkan ketegangan dan stress kepada pasangan.Gunakan intonasi suara dan ekspresi muka yang tidak keterlaluan.
  3. Komunikasi dengan jelas dan hormat - Salah paham mengenai hal remeh temeh juga kadang kala boleh menyebabkan tekanan kepada suami mahupun isteri,Berkomunikasilah dengan jelas dan penuh kasih sayang untuk mengelakkan salah faham.Ada ketikanya lelaki lebih faham dengan ayat yang terang dan jelas maksudnya.
  4. Melakukan aktiviti yang menyeronokkan - seperti berkelah,menonton wayang,melancong bersama.Ini secara tidak langsungnya akan memberikan anda lebih masa untuk bersama dan peluang untuk lebih memahami pasangan anda.
  5. Jangan sesekali menipu pada pasangan anda - Beritahulah dengan jujur perkara sebenar kepada pasangan anda.Individu yang sering merahsiakan sesuatu daripada pasangan seringkali berasa stress dalam perhubungan.
  6. Wujudkan masa untuk bersemuka biar sesibuk mana pun - Jadikan sehari dalam sebulan atau 2 minggu sekali sebagai masa untuk anda menghabiskan masa bersama pasangan anda.
  7. Selalulah memaksimumkan hubungan fizikal - Sentuhan secara fizikal terbukti sebagai penawar stress.Selalulah berpegangan tangan dan memeluk pasangan anda.Ops,namun,jangan keterlaluan di khalayak  ramai ok :)
  8. Hidup dengan kemampuan anda - Kebanyakan tekanan dalam perkahwinan disebabkan oleh masalah kewangan.Jangan berbelanja di luar kemampuan suami atau luar kemampuan anda untuk mengelakkan pasangan daripada makan hati berulam jantung.

Sabar itu penting.

Paling penting dalam kehidupan berumahtangga adalah kesabaran.Pernah tengok tak filem 3 Abdul?makan pun setakat ambil bau jer,sanggup tidur di kandang kuda dan sebagainya.Akhirnya,si isteri pun turut menemani si suami tidur di kandang kuda ^_^.Jangan marah aa,nanti kena jual.

Banyak pengajaran yang anda boleh dapat dari filem tersebut.Walaupun filem tersebut dikategorikan sebagai filem 'veteren',namun jalan  ceritanya sarat dengan pengajaran dalam kehidupan berumah tangga.

Sedangkan lidah lagi tergigit,inikan pula suami isteri.


Saya doakan para pembaca blog ini sentiasa hidup dengan aman,tenang,harmoni dan rumah tangga anda semua berkekalan sehingga ke syurga.

.

stress bila isnin menjelma?bagaimana nak atasinya?

Isnin datang lagi.Malasnya nak pergi kerja.Mesti anda pernah hadapi situasi begini  bukan?Hari isnin merupakan hari yang agak 'suam-suam kuku'.Atau lebih tepat lagi hari yang paling malas untuk pergi bekerja.

Dirasakan hari isnin merupakan hari yang agak boring,sibuk dengan itu ini.Agaknya kalau bakul boleh diisi dengan alasan,tentu tak cukup sebakul ^_^.Syukur alhamdulillah nasib baik la saya seorang suri rumah :)

Kenapa Monday Blues?

Bagi yang sudah punya keluarga,cuti selama 2 hari dirasakan belum cukup.Masa untuk melayan anak-anak dan suami dirasakan begitu pantas berlalu.Kalau hari bekerja biasa,pagi-pagi lagi :
  • Bangun pagi-pagi kena siapkan sarapan untuk anak-anak
  • Hantar anak-anak ke nurseri,petang baru ambik semula.
  • Bila sampai rumah,sibuk menguruskan rumah pulak.Memasak untuk makan malam dan sebagainya.
  • Malam anak-anak dah tidur.
  • Rasa seperti tidak cukup masa dengan anak-anak.Sedangkan mereka semakin hari semakin membesar.

Bagi yang bujang pulak,mungkin alasan malas untuk bangun awal menjadikan hari isnin agak suam-suam kuku.Bangun pagi hari,nak kena seterika baju,meredah jalan raya yang sesak dan menghadapi kerenah pengguna jalanraya dan sebagainya.

Apabila samapai di pejabat,terpaksa pula menghadapi kerenah rakan-rakan sepejabat.Kerenah  bos lagi,politik pejabat lagi.Ditambah pulak dengan kerja yang menimbun di atas meja kerja.Wuarghhh,boleh stress gini.



Jangan biarkan perasaan dan tenaga anda yang menurun menguasai fikiran serta  tubuh anda pada hari isnin ok.Ayuh,bangkitkan semangat untuk bekerja secara produktiviti dengan :

Cara Bangkitkan Semangat di Hari Isnin

  • hindari beraktiviti di media sosial sewaktu bekerja.
  • senaraikan 'list to do' suapaya kerja anda lebih teratur 
  • bertanggungjawab pada kerja sendiri.
  • rapikan meja kerja.
  • luangkan masa untuk berehat (meregangkan punggung dan kaki selama 15 minit)
  • Jangan terus buka email atau pesanan ringkas sejurus sampai di pejabat.
Tiba-tiba teringat balik tentang kuliah pagi.Mengenai isu keibubapaan.

Layakkah kita meminta anak-anak meluangkan masa untuk kita apabila kita tua nanti,sedangkan semasa mereka kecil kita jarang sangat  meluangkan masa untuk anak-anak?

Mungkin sekarang kita berfikir,duit boleh beli kasih sayang.Anak-anak kecil lagi,bukannya diaorang faham.Bagi mereka,kita ada atau tiada sama jer.Sebenarnya anda silap.Kanak-kanak memerlukan orang dewasa untuk mereka meluahkan apa yang mereka rasa.Mereka juga memerlukan kita untuk mendidik mereka menjadi insan yang berguna.

Dan jangan sesekali cakap,'ala,nanti bila aku dah berhenti kerja,pendapatan isi rumah sahih la berkurangan,nak beli apa pun kena hadkan'.

Rezeki,ajal,maut,jodoh,pertemuan  dan perpisahan terletak di tangan ALLAH.Bukannya dibawah tapak kaki kita atau ditangan kita.Jangan sesekali memandai membuat tilik nasib sendiri.Rezeki ALLAH ada dimana-mana.Asalkan kita sentiasa berusaha berterusan,letakkan kebergantungan kita kepada ALLAH 100 %,in shaa ALLAH kita akan berjaya walaupun kita bergelar suri rumah tangga,terperuk jer dalam rumah jaga anak-anak.

Dan salah satu cabang untuk menjamin kewangan anda supaya stabil walaupun anda bergelar suri rumah,anda boleh menceburkan diri dalam dunia perniagaan.Berniaga online contohnya.


Disamping itu,anda boleh mengamalkan 10 amalan untuk murahkan rezeki anda.



Sekian dulu untuk  entry hari ini.Semoga anda semua berjaya di dunia dan akhirat.Saya juga doakan supaya anda menjadi hartawan dan dermawan yang diberkati ALLAH S.W.T.

Aminn

Sedapnya Cheese Cake Leleh

Assalamualaikum semua.

Alhamdulillah masih lagi diberi peluang untuk bernafas di dunia yang sementara ini.Akhirnya berjaya jugak mencuri masa untuk  update entry terbaru dalam keadaan yang agak sibuk.Hujung-hujung tahun gini,banyak perkara perlu difikirkan,dibereskan dan perlu dilayan.^_^.Iman pun dua tiga hari ini asyik memerap jer,mungkin nak berubah bulan agaknya kot.Sabar je la selagi mampu :)

Baiklah,hari  ini saya nak kongsikan sedikit tentang resepi cheese kek leleh.Kali pertama cuba ketika adik ipar yang belikan.Lepas cuba terus jatuh cinta gitu ^_^.Ha,hebat tak hebat penangan cheese kek leleh ni.Beli 2 bekas (dalam bekas plastik tu) sekali hadap jer licin.Hahaha,terus suami cakap,'kata nak diet,tapi bila mengadap cheese kek leleh terus lupa dunia '.Sabar je la.Entah kenapa tetiba jer teringin dan jatuh cinta dengan cheese kek leleh.Semalam pergi cari kat sabasun dah out of stock :(

Hari ini terus google,in shaa ALLAH ada masa terluang akan cuba buat sendiri jugak.Jom godek-godek dulu resepinya .

Resepi Cheese Kek Leleh

Bahan untuk kek

  • 100 g tepung hongkong (nak guna tepung gandum pun xde masalah)*
  • 60 g tepung jagung*
  • 1 sudu kecil baking powder*
  • 1 sudu besar ovalette
  • 100 gm gula kastor
  • 4 biji telur
  • 2 biji kuning telur
  • 500 ml air sejuk (dari peti sejuk)
  • 75 g mentega cair
Cara Membuat
  • ayakkan dulu bahan yang bertanda *
  • pukul telur terlebih dahulu
  • masukkan bahan yang telah diayak sedikit demi sedikit.
  • bila bahan yang dipukul telah gebu,masukkan mentega yang telah dicairkan.
  • Bakar dalam oven pada suhu 150'c selama 45 minit.(api atas bawah)
Untuk Cream
  • 250 g cream cheese
  • 120 g susu pekat manis
  • 50 ml UHT wiping cream.
*campurkan kesemua bahan di atas sehingga sebati.

Untuk hiasan
  • 1 buku (250 g) cheddar cheese,diparut.

Cara penyediaan Cheese Kek Leleh

  • Kek disejukkan terlebih dahulu,kemudian dibelah 2 menjadi 2 keping.
  • Tuangkan cream cheese pada lapisan pertama.
  • Lapikkan lagi kek yang telah dibelah tadi.
  • Tuangkan cream cheese dan parutkan cheddar cheese diatas kek tadi.
resepi cheese kek leleh
pic from rahelblog.

Selamat mencuba semua ^_^

Nie kalau dapat suami yang  jenis tak makan kek,memang puas hati kalau boleh sorang-sorang :) Barulah dinamakan makan sehingga rasa nak termuntah.Tapi bagi penggemar kek dan cheese,in shaa ALLAH tak akan rasa nak termuntah kalau ikut sukatan betul-betul.

Eh,lupa pulak.Untuk orang-orang sekitar Kangar,Perlis yang nak membuat tempahan kek untuk kek harijadi ker,kek majlis kahwin ker,majlis tunang ker,anda bolehlah berhubung denganEima Belleza atau lawati masmudabakery untuk melihat dan intai apa yang dibuat.

Saya pernah sekali order Pavlova.Tergugat iman tengok  menarik sangat design  dia.Nasib baik la dok jauh,kalau duduk Perlis lagi,silap buat setiap minggu order ^_^

diabetes boleh menyebabkan klimaks tanpa air mani?fakta atau auta?

Assalamualaikum dan selamat  berhujung minggu semua.

Dewasa ini,diabetes merupakan perkara biasa yang sering didengar.Kalau pergi kemana-mana,contohnya balik kampung ke,jumpa kawan-kawan ker,pasti perkataan diabetes atau kencing manis akan disebut.Mak ayah diabetes la,isteri kena diabetes sewaktu hamil la,suami kena diabetes la,semuanya berkaitan dengan diabetes.

Kaum adam juga tidak akan terlepas daripada menghidapi diabetes ini.Selalunya orang akan cakap,keturunan saya memang ada diabetes,jadi tidak mustahil lah saya atau isteri saya pun ada diabetes.Bunyi macam nak salahkan keturunan jer dik? Janganlah begitu.Sebenarnya selain faktor keturunan,diri sendiri juga merupakan faktor terbesar penyumbang kepada diabetes.

Apa itu diabetes?

Diabetes atau lebih dikenali sebagai kencing manis adalah suatu keadaan di mana gangguan metabolik yang ditandai dengan kandungan gula dalam darah (hiperglikemia).

Diabetes menyebabkan tubuh kekurangan insulin atau jumlah insulin dalam badan cukup tetapi tidak mampu bekerja dengan baik.

Insulin berfungsi menurunkan kadar gula dalam darah.

Gambaran mudah mengenai perjalanan makanan dicerna menjadi tenaga.
Apabila kita makan,makanan akan dicerna menjadi glukos (gula) yang akan diangkut menuju ke sel dan akan diolah menjadi tenaga.Untuk memastikan gula diangkut menuju ke sel,gula memerlukan bantuan insulin.

set diabetes shaklee
mengenai glukos


Anda mungkin menghadapi penyakit diabetes sekiranya anda (boleh rujuk jadual di bawah)

set diabetes shaklee
diabetes
Apabila anda menghadapi penyakit diabetes,anda juga akan terdedah dan berisiko kepada penyakit lain seperti :

  • penyakit jantung
  • penyakit buah pinggang
  • hilang fungsi saraf
  • luka lambat sembuh
Disamping itu,jika anda ialah seorang lelaki dan suami,anda juga berisiko untuk mengalami klimaks tanpa mengeluarkan air mani.Terkejut bukan?

Memang ada kes sebegini pernah terjadi tetapi sangatlah jarang didengar.Masakan suami dan isteri akan mendedahkan rahsia di dalam bilik tidur kepada orang lain yer tak?Risau apabila didedahkan,kemungkinan orang ketiga mengambil kesempatan tersangatlah tinggi.Jadi pasangan terbabit hanya pendam dan kalau nak berbincang pun,bincang sesama sendiri jer.

Mungkin ini akan menyebabkan masalah kepada anda dan pasangan sekiranya anda dalam proses untuk mendapatkan zuriat.

set diabetes shaklee
hubungan antara suami isteri kian dingin

Kenapa Klimaks tanpa air mani?

Masalah ini dikenali sebagai 'retrograde ejaculation' atau ejakulasi ke belakang iaitu ejakulasi ke dalam pundi kencing.

Situasi ini sering terjadi kepada kepada lelaki yang mengidap diabetes kerana kerosakan saraf yang terbabit dalam sistem kawalan ejakulasi.

Mereka terasa untuk membuang air kecil selepas melakukan hubungan seks dan ketika itu,air mani turut keluar sekali.Masalah ini terjadi apabila pintu yang membuka ruang salur kencing dari kawasan pundi prostat tidak terbuka ketika  ejakulasi,air mani terus masuk ke dalam pundi kencing.

Air mani yang termasuk ke dalam pundi kencing  akan terdedah kepada air kencing yang berasid dan berkuman.Ini akan menyebabkan sperma itu lemah dan mati.

Bagaimana caranya jika anda dan pasangan ini mendapatkan zuriat?

Anda boleh mencuba kaedah penapisan sperma aktif melalui air kencing.Sperma tersebut akan dibersihkan dan dimasukkan ke dalam rahim isteri ketika isteri subur.Kaedah ini hanya boleh dilakukan di klinik yang menyediakan kemudahan khidmat seperti itu.

Set cadangan supplement Shaklee untuk pesakit diabetes


set diabetes shaklee
cadangan supplement
Gla Complex

  • membantu menghalang komplikasi diabetes.
  • memberi kesan positif kepada diabetic neuropaty.
Zinc Complex
  • membantu penghasilan insulin.
  • membantu dalam pemulihan luka.
B-Complex
  • membantu menukarkan gula kepada tenaga.
  • membantu mengurangkan keletihan.
Jika anda terasa agak segan nak makan berjenis pil supplement sekaligus,anda boleh mencuba Vivix Shaklee.Cuma perlu tuangkan dalam sudu dan terus minum.Mudah bukan? ^_^

set diabetes shaklee
vivix Shaklee
  • membantu mengurangkan inflamasi.
  • membaiki sel sehingga ke peringkat sellular (DNA).
  • membantu meningkatkan penghasilan tenaga.
Testimoni 

set diabetes shaklee
testimoni 
set diabetes shaklee
testimoni 2
set diabetes shaklee
testimoni 3

Anda ingin order dan bayar sendiri untuk set diabetes ini?sila klik 'order now'.

sebarang pertanyaan atau pesanan boleh hubungi saya 

>> pm | whatsapp : 013-9156881
>> facebook : https://facebook.com/srosnah
>> page : https//m.facebook.com/ImanInDaHouse

***Cod sekitar Kuala Terengganu,Manir,Kuala Berang & kawasan- kawasan yang sewaktu dengannya.


*This product is not intended to diagnose,treat,cure or prevent any diseases.
**Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos,merawat,mengubati,atau mencegah sebarang penyakit.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...