'sihat dan cantik pilihan saya: Kentang goreng picu kanser?Fakta atau auta?'

Kentang goreng picu kanser?Fakta atau auta?

Assalamualaikum semua.

Kentang goreng.Kebanyakan individu suka makan kentang goreng.Saya juga tidak terkecuali daripadanya.Contohnya kita sudah makan malam,tiba-tiba rakan telefon untuk bertemu segera.Apabila tiba ditempat yang dijanjikan,contohnya restoran atau  kedai makan,selain minuman,mesti ada jugak makanan sampingan yang lain.Dan setakat ini,yang selalu menjadi pilihan hati ialah kentang goreng.



Sebenarnya,setiap makanan yang masuk ke dalam mulut kita mempunyai risikonya yang tersendiri.Setiap perkara yang kita lakukan mempunyai risikonya masing-masing.Samalah seperti kita berkahwin,seterusnya mengambil keputusan untuk mengandung secepat yang mungkin atas alasan tak nak rumah tangga terlalu sunyi.Bila ada bayi,seronok sikit.Apabila bayi tersebut lahir,anda dan pasangan yang akan bertanggungjawab sepenuhnya ke atasnya.

Saya akan kongsikan maklumat dengan anda semua hasil dari pembacaan saya.Terpulang kepada anda nak klasifikasikan entry ini sebagai fakta mahupun auta ^_^.

Khabar angin yang mengatakan pengambilan kentang goreng boleh menyebabkan kanser bukanlah khabar angin.European Food Safely Authority (EFSA) iaitu sebuah badan beraotoriti yang memastikan industri makanan menyediakan makanan yang selamat dimakan oleh masyarakat Eropah telah mengesahkan  acrylamide dalam makanan berpotensi meningkatkan risiko kanser bagi pengguna di semua peringkat umur.

Apa itu Acrylamide?

Acrylamide dalam makanan dihasilkan oleh tindak balas kimia apabila makanan digoreng dengan suhu yang tinggi (120'C) bagi menjadikan makanan tersebut ranggup dan sedap.

Antara makanan yang dimasak menggunakan suhu yang tinggi ialah potato chips dan french fries yang didapati mengandungi kandungan  acrylamide yang lebih tinggi berbanding dengan makanan lain.

Kenapa kentang?

Kentang mempunyai kandungan asparagine iaitu amino asid yang tinggi.Apabila dipanaskan pada suhu yang tinggi,asparagine boleh membentuk acrylamide.Acrylamide yang diambil dalam makanan akan diproses  didalam perut dan hasil proses Acrylamide akan membentuk glycimade.Glycimade  boleh menyebabkan mutasi pada DNA dan boleh menyebabkan tumor dan kanser terutama dibahagian :

  • mulut
  • saluran pemakanan esofagus
  • perut.
Namun,tidak semua penggemar kentang akan  mengalami kanser.Ini adalah kerana tahap acrylamide yang akan terhasil adalah berbeza dan bergantung kepada pengilang.Masa memasak,kaedah dan suhu proses memasak turut mempengaruhi tahap acrylamide.

Kaedah memasak seperti membakar juga boleh menghasilkan acrylamide.

Manakala kaedah memasak dengan mendidihkan dan meggunakan 'microwave' kurang menghasilkan acrylamide.

Kebanyakan daripada kita memang menggemari kentang goreng bukan?Entry ini bukanlah bertujuan untuk tak nak bagi anda makan kentang goreng langsung.Namun,berhati-hatilah dan jangan keterlaluan dalam menikmati makanan ringan dan seumpamanya.

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...