'sihat dan cantik pilihan saya: September 2014'

panduan memilih pam menyusu

Penggunaan pam menyusu amatlah disyorkan kepada ibu yang berkerjaya.Disamping itu,pemilihan pam yang betul mengikut keperluan dan bajet juga perlu dititikberatkan.Selalunya ibu yang pertama kali bergelar ibu agak keliru bagaimana mahu memilih pam susu.Kriteria yang bagaimanakah mampu memenuhi keperluan ibu agar susu ibu yang diperah mencukupi untuk si bayi.



Terdapat beberapa faktor yang perlu anda ambil kira sebelum membuat pilihan membeli sesebuah pam menyusu.Antaranya adalah :

Harga




Pam menyusu dijual dengan pelbagai harga.Dari puluhan ringgit hinggalah mencecah ratusan ringgit.Oleh itu,belilah mengikut kemampuan anda.Anggaplah ia satu pelaburan jangka panjang kerana penyusuan ibu jauh lebih menjimatkan.

Pam manual atau pam bateri adalah pilihan bijak dan terbaik jika sukar mendapatkan bekalan elektrik,

Berat dan saiz



Saiz dan berat pam adalah perkara penting yang wajib diambil kira.Seeloknya pilih pam yang ringan dan kecil agar ia mudah disimpan dan dibersihkan tanpa mengira tempat.

Bunyi



Perlu anda ketahui,pam payudara yang berkualiti tidak akan mengeluarkan bunyi yang kuat.Jadi,ini memudahkan kerja anda untuk mengepam susu tidak kira di tempat kerja mahupun sebelah bayi yang senang tidur lena! 

Mudah Digunakan

Anda mungkin akan kerap mengepam sekurang-kurangnya 3 jam sehari.Jadi pilih pam yang senang digunkan dan tidak mengambil masa yang lama untuk dipasang dan disimpan.

Ketahanan

Pastikan pam yang dipilih boleh bertahan lama kerana ia merupakan satu pelaburan.Jika memilih pam eletrik,ciri utama yang perlu dititikberatkan adalah motornya.Pilih pam yang bersesuaian dengan kekerapan anda mengepam.

Cara Mengepam

Pilihlah pam yang berupaya mengepam kedua-dua belah payudara anda pada waktu yang sama seandainya nada tidak mempunyai banyak waktu.Anda akan dapat pam susu dalam waktu yang singkat.

Aras Kelajuan

Lihat aras kelajuan yang antaranya adalah laju,sederhana dan perlahan.Anda boleh menukar aras kelajuan daya hisapan sekiranya anda mengalami sakit pada payudara.

Buatlah pilihan mengikut bajet dan kesesuaian anda.Moga-moga bayi anda dapat disusui sehingga berumur 2 tahun.BAnyak sebenarnya kebaikan susu ibu.Anda bolek klik :

$$ tips merealisasikan penyusuan susu ibu
$$ mitos penyusuan susu ibu

anak derhaka bukti dunia akhir zaman

Assalamualaikum semua..

Entah kenapa tiba-tiba terlintas di hati untuk kupaskan tentang isu anak derhaka ini.Anak derhaka,kalau zaman dulu orang cukup gerun bila sebut anak derhaka.Tapi,zaman sekarang kan zaman milenium,rasanya tak hairan dah kot dengan gelaran 'anak derhaka' tu.Kalau tak,masakan terpampang di muka depan akhbar 'anak pijak kepala bapa gara-gara khayal hisap gam'?

Dunia oh dunia...



Alangkah ruginya hidup seorang anak derhaka tidak kira di dunia yang fana ini mahupun di akhirat kelak.Ya,mungkin si anak menantu hidup senang lenang,tapi percayalah ALLAH itu maha ADIL.Tak mustahil suatu hari nanti,anak anda juga akan mengikut jejak anda.

Sebenarnya setiap insan yang bergelar ibu dan bapa melalui saat pahit dan manis dalam membesarkan anak-anak.Bermula dari si anak keluar dari ibu,ibu dan bapa akan pastikan memberi yang terbaik.Pakaian serba baru,pampers dan segala kelengkapan.Bila tiba waktunya,si anak bersekolah.Bapa bertungkus lumus mencari wang,untuk berikan pendidikan pendidikan yang sempurna di samping mencari rezeki untuk anak isteri.TETAPI adakah kita insan yang tahu bersyukur?Apabila mintak duit pada mak bapa,mereka jawap 'kami tiada duit nak'..Adakah kita akan memahami keadaan dan kesusahan mereka?Memberontak lagi ada la kot!Silap hari bulan ugut nak keluar rumah!

Ketahuilah wahai anak-anak semua,sebenarnya mencari duit,mengejar duit memang memenatkan.Ibu bapa mana yang nak anak-anak mereka lalui dan jejak ikut langkah mereka hidup dalam keadaan serba kekurangan?Semua ibu bapa inginkan yang terbaik untuk anak-anak mereka.

Tugas mendidik anak-anak juga bukanlah sesuatu yang mudah.Nak marah sayang anak,tak nak emosi anak terganggu dan sebagainya.Risau pembelajaran anak terganggu kononnya.Tapi bila besar,anak-anak lupa daratan.Ibu bapa jadi hamba anak.Dunia oh dunia.

Anak-anak umpama kain putih.Menjadi tugas ibu dan bapa bagaimana mahu mencorak dan mewarnainya!Tapi ketahuilah anda semua,tugas mendidik anak untuk menjadi seorang insan yang berguna,insan dambaan syurga adalah sangat berat.Bermula dari alam rahim perlu bermulanya proses pendidikan.

Anak lelaki tanggungjawabnya pada ibu bapa adalah seumur hidup.Biarpun sudah beristeri,beranak pinak,jangan sesekali lupakan tanggungjawab anda.Saya pernah melawat rumah orang-orang tua di Perlis suatu ketika dulu.Ada seorang nenek nie cakap sambil kesat air mata.Katanya,anak menantu kerja besar (berjawatan tinggi),tapi tiada masa nak jenguk tok disini.Mereka hanya kirimkan duit.Tok dah tua,tok dah tak perlukan duit,tok cuma harap mereka berikan kasih sayang dan perhatian je.Seorang ibu mampu dan sanggup menjaga 10 orang anak,tetapi 10 orang anak belum tentu mampu nak jaga seorang mak.Mungkin kalau ego kita tinggi,kita akan cakap ishhh...

Cuba kita bayangkan,bila kita tua nanti.Anak-anak akan hantar kita ke rumah orang tua-tua dengan alasan 'saya sibuk la mak!'.Tinggikan suara pada kita seolah-olah kita ini manusia tiada harga dan nilai di matanya.Pada waktu itu,sanggupkah kita hadapinya atau kita hanya mampu menangis?

Ibu bapa adalah insan yang paling berjasa dalan hidup kita.Segala penat lelah mereka hanyalah untuk memberikan yang terbaik untuk anak-anak.Kita sebagai anak,jagalah hati mereka sebaik mungkin.Nikmati kasih sayang mereka sepenuhnya sebelum kita dimiliki,sebelum ALLAH menjemput mereka pulang kembali ke sisi-NYA.Sesungguhnya apabila kita kehilangan mereka,rasa kehilangan itu sukar untuk diungkap dengan kata-kata.

Air mata ibu lebih berharga dari segala-galanya.Kasih ibu membawa ke syurga,kasih bapa tiada penghujungnya.Tertutupnya mata seorang ibu bererti kita kehilangan sebutir permata yang berharga.Hilangnya doa dari seorang insan yang mustajab doanya.

Wu ALLAH wu alam.

nak cegah kehamilan?

Assalamualaikum semua.

Hari ini saya akan kupaskan sedikit tentang kaedah untuk mencegah kehamilan.Mungkin pasangan yang baru berkahwin tidak akan mengamalkan kaedah ini.Secara puratanya kaedah mencegah kehamilan diamalkan oleh pasangan suami isteri yang sudah mempunyai zuriat.Sebab menjarakkan kehamilan ini mungkin untuk menjarakkan kehamilan.Sebenarnya banyak faktor kenapa pasangan yang sudah berkahwin melakukan kaedah mencegah kehamilan.Antaranya adalah faktor kewangan.

Atau mungkin juga masalah kesihatan contohnya isteri bersalin secara pembedahan (operate).Atau mungkin isteri mendapat penyakit serius semasa tempoh kehamilan contohnya,tekakan darah tinggi,diabetes dan sebagainya.

Mungkin juga untuk memberikan kasih sayang yang sepenuhnya bak menatang minyak yang penuh kepada anak sulung.Ini adalah kerana apabila kehamilan dan kelahiran dalam masa yang terdekat,pasti anak yang sulung sedikit terabai kerana ibu bapa memberi perhatian yang lebih berbanding dengan si sulung.

Baiklah,berbalik kepada tajuk entry kita,mencegah kehamilan atau bahasa saintifiknya Kontraseptif merupakan salah satu kaedah untuk mencegah kehamilan.Adalah sangat penting untuk anda mengetahui kaedah untuk mencegah kehamilan untuk memastikan anda dapat membuat pilihan yang tepat untuk anda mengikut kesesuaian dan keselasaan anda.

merancang secara semulajadi

Diamalkan dengan mengelak dari melakukan hubungan seks semasa si isteri sedang subur.Kaedah ini dilakukan dengan menggunakan kaedah BBT atau dengan melihat perubahan lelehan lendir pada faraj setiap hari.

Macam mana nak tahu waktu subur? sila klik < kenali kitaran haid dan waktu subur >

Kondom


Kondom bertujuan untuk menghalang sperma dari memasuki rahim wanita.Kondom terdiri dari salur getah dan digunakan oleh lelaki.Kondom adalah alat untuk mencegah kehamilan yang popular pada masa kini.

Cap Serviks
Berbentuk cawan kecil yang diperbuat dari latex getah atau plastik.Cap serviks ini dimasukkan ke dalam faraj dan dan diisi dengan jelly pembunuh sperma.

Diaphragm



Getah lembut yang berbentuk bulat dan boleh meregang.Bahagian mucungnya akan diisi dengan jeli pembunuh sperma.Diaphragm ini dimasukkan ke dalam faraj sebelum melakukan hubungan.

Ubat Anti-Sperma



Bahan kimia ini dikenali sebagai spermicides.Ia boleh didapati dalam bentuk buih,jeli dan tablet untuk dimasukkan kedalam faraj.

Alat dalam rahin (IUD)

iud
Merupakan alat plastik yang mengandungi cooper atau hormon yang dimasukkan ke dalam rahim oleh doktor.Sesungguhnya IUD ini tidak dapat mencegah sperma menghampiri telur tetapi ia menyebabkan persekitaran rahim sukar untuk melakukan persenyawaan.

Kaedah hormon

  • pil perancang
  • suntikan depo-provera
Kaedah ini bertindak dengan 3 cara iaitu :
  • menghalang telur dikeluarkan daripada ovari setiap bulan.
  • menyebabkan mukus serviks tebal dan sukar untuk sperma menembusinya.
  • menyebabkan dinding rahim menjadi nipis dan sukar untuk hamil walaupun persenyawaan terjadi.
Kaedah Sterilasi

tubal ligasi (untuk wanita)


Kaedah pembedahan di mana kedua-dua tiub fallopian wanita akan diikat dan dipotong.Ini adalah kaedah kekal dan tidak dapat diterbalikkan semula.

Semoga perkongsian kali ini bermanfaat untuk anda semua terutamanya untuk suami isteri yang akan memperolehi zuriat pertama tidak lama lagi. ;)


Protein soya bukan - GMO - minuman kesihatan untuk seisi keluarga

Rata-rata orang diluar sana mengenali soy protein isolate powder ini sebagai ESP.Ringkas dan senang nak sebut ;).Esp boleh dikatakan sebagai hot produk kerana mempunyai keistimewaan dan manfaatnya yang tersendiri.Saya sendiri salah seorang pengguna ESP dan amat mengemari ESP.Pada mulanya saya hanya gunakan sebagai salah satu item untuk milkbooster tetapi saya dapat extra bonus.Apakah itu?semestinya badan selim dan parut jerawat makin pudar.Alhamdulillah! ^_^

esp shaklee 

Esp merupakan sumber protein terbaik.Ini adalah kerana esp menyediakan 14 gram protein soya bukan-GMO berkualiti tinggi dengan semua amino asid yang tubuh kita perlukan bagi proses sintesis protein termasuk 9 amino asid penting.

Berbanding dengan protein daripada sumber seperti daging,telur dan tenusu.Esp adalah rendah lemak dan bebas laktosa dan kolestrol.

Esp ini dihasilkan di bawah 1 program yang digelar Identity Preservation Program (IPP) di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari proses menanam hinggalah saat pemprosesannya.

Kenapa nak perlu panatau bagai?Ini adalah sejajar dengan prinsip Shaklee yang mengamalkan Ketulenan,Keberkesanan,Prestasi,Bukti dan Handal.Inilah antara sebab Shaklee mampu bertahan lebih 50 tahun di pasaran.

Kelebihan Esp Shaklee
  • Tinggi Protein
  • Tinggi Kalsium
  • Rendah Lemak
  • Rendah Kalori
  • Bebas Laktosa & Kolestrol
  • Indeks Glimeks Rendah
  • Mengandungi Vitamin B
Kebaikan Esp Shaklee
  • menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten.
  • membantu mengurangkan paras kolestrol
  • membantu pembinaan semula otot dan kulit.
  • Mengembalikan Radian kulit dan kepejalan otot,percepat penyembuhan luka serta kurangkan kesan parut.
  • menggalakkan sistem peredaran darah yang sihat.
  • menyokong sistem imunisasi badan yang membantu mencegah migrain,insomnia dan anemia.
  • kaya dengan Isoflavones,yang membantu dalam mengawal kestabilan hormon semasa putus haid.
  • menggalakkan payudara yang anjal dan sihat
  • mengalak prostat yang sihat.
  • membaiki pigmentasi untuk masalah rambut (gugur dan uban)
  • mengatasi masalah kulit (kedut dan kesan tua)

Siapa yang perlukan Esp?
  • wanita
  • golongan pekerja
  • ibu hamil dan pantang
  • ibu menyusu
  • golongan pelajar
  • warga emas
  • individu yang paras kolestrolnya tinggi

anda ingin order dan bayar sendiri?sila kik 


sebarang pertanyaan atau pesanan boleh hubungi saya 
Siti Rosnah Abdullah
>> pm | whatsapp : 013-9156881
>> facebook : https://facebook.com/srosnah
>> page : https//m.facebook.com/ImanInDaHouse

***Cod sekitar Kuala Terengganu,Manir,Kuala Berang & kawasan- kawasan yang sewaktu dengannya.



*This product is not intended to diagnose,treat,cure or prevent any diseases.
**Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos,merawat,mengubati,atau mencegah sebarang penyakit.

pengedar Shaklee Kuala Terengganu

Assalamualaikum semua...rasanya belum terlambat lagi kan saya nak memperkenalkan diri saya.Asyik update entry jer,owner blog ini siapa?tinggal di mana? Wah..tetiba banyak la pulak soalan nak huraikan..


Saya SITI ROSNAH BINTI ABDULLAH,sid ataupun perkataan penuh Shaklee Independent Distributor.Pengedar Shaklee kawasan Manir,Kuala Telemong dan sekitar kawasan Kuala Terengganu.Anda boleh menghubungi saya di talian +6013-9156881 (maxis).Nak sms boleh,nak whatsapp,telegram atau wechat lagi la boleh.Tapi nak bagitaw siap-siap taw kalau anda call sekali saya tak angkat,sila call sekali lagi.

Ini adalah kerana saya ada anak kecil yang perlu diuruskan. :)

Pengedar Shaklee Kuala Terengganu


Baiklah,berbalik kepada tajuk entry,saya COD (cash on delivery) sekitar kawasan Kuala Terengganu,Manir,Kuala Telemong dan kawasan-kawasan berdekatan.Jika anda nak order barang,boleh jer terus telefon saya.In shaa ALLAH jika saya ada stok,saya akan hantar barang yang anda hendak pada hari yang sama.

Mula-mula saya berkecimpung dalam dunia supplement dan vitamin Shaklee,saya risau jugak sebab ye lah kan,Kuala Terengganu nie sebuah negeri yang besar,takkan la tiada pengedar Shaklee yang lain.Tapi,upline saya cuba kuatkan semangat saya dan dia cakap,"siti,rezeki di tangan ALLAH,asalkan kita berusaha sehabis baik dan menjemput rezeki,yakinlah rezeki ALLAH ada di mana-mana".Terbakar saya dengar nasihat macam tu sebab betul jugak rezeki bukannya di tanagn kita,rezeki terletak di tangan ALLAH.Asalkan kita berusaha,buat sebaik mungkin In Shaa ALLAH rezeki ada la untuk kita.

Dan sepanjang setahun lebih saya berkecimpung dalam dunia perniagaan supplement ini,saya sangat gembira dan puas hati apabila pelanggan memberikan feedback yang bagus setelah mengamalkan produk Shaklee.

Dan alhamdulillah saya juga berjaya mengembangkan empayar dan downline saya berada di negeri Kedah,Terengganu,Selangor dan Negeri Sembilan.

Anda juga berminat nak jadi sebahagian dari #imanimpire?boleh pm saya,saya akan terangkan dengan lebih details kepada anda.

Walaupun saya akui,terlalu banyak rintangan dan dugaan dalam dunia perniagaan ini,tapi sebenarnya itulah yang membuatkan saya terus kental dan bersemangat nak teruskan kaki ini melangkah dalam dunia perniagaan.

Pernah terjadi pada saya,hari raya aidilfitri yang lepas,tiba-tiba ada seorang kakak ni telefon,nak suruh cod set kayap (nutriferon dan garlic).Syukur,rezeki hari raya.Saya cuba penuhi permintaan kakak tersebut walaupun waktu tu sibuk nak pergi melawat saudara mara.Dan alhamdulillah tak sangka,dia tambah order pulak,nak ostematrix a.k.a kalsium.Selagi saya mampu,saya akan cuba penuhi permintaan anda.

Dan jangan tak tahu,saya juga boleh poskan barang Shaklee kepada anda di seluruh MALAYSIA.Melalui pos laju ataupun Gdex.Dunia sekarang makin maju ;)

Hakikatnya,menceburkan diri dalam dunia Shaklee banyak memberi manfaat,ruang dan peluang kepada saya.Saya juga bermula dari bawah,melangkak setapak demi setapak untuk menuju puncak.Alhamdulilkah saya masih lagi mampu bertahan! 

Jutaan terima kasih saya ucapkan kepada upline dan side line semua yang banyak membantu saya.Sehingga saya berjaya mengembangkan empayar,berjaya menambat dan mengikat hati penduduk sekitar kawasan ini agar terus setia dengan Shaklee.Pahit manis itulah yang mematangkan saya dalam menangani ragan dan kerenah pelanggan :)

Sekian...salam sayang. 

Master  to be 2015



lemak menyebabkan perut buncit?

Semua individu tak mengira lelaki mahupun perempuan inginkan perut yang kempis dan ramping.Siapa yang nak kan perut buncit dan mengelebeh kan?Saya pun tak nak :)



Lemak di perut merupakan organ yang paling bahaya.Ini terjadi apabila kita makan dengan banyak,kalori yang berlebihan akan tersimpan sebagai lemak di seluruh tubuh.Paling banyak adalah di bahagian perut.Apabila lemak berada di bahagian perut,ia akan berubah menjadi organ.

Lemak di perut akan merembaskan bahan inflamasi bertoksik.Ia akan menjadi pencetus interaksi yang rumit di mana kesannya boleh melemahkan jantung, merosakkan salur darah, dan melemahkan sistem imun.

Dan paling merumitkan adalah sekiranya berat badan akan bertambah,maka jangka hayat anda juga semakin pendek.

Di sini saya nk kongsikan tips untuk hilangkan lemak di perut.

» jangan skip ambil sarapan.
» makan dengan kerap dalam kuantiti yang sedikit.
» ambil lebih serat.
» kurangkan pengambilan gula ringkas.
» makan lemak yang sihat
» bijak memilih ketika makan di luar.

Hakikatnya kita mestilah makan mengikut keperluan tubuh badan kita bukannya ikut nafsu :)

Apabila tubuh badan sihat,kesihatan akan sihat dan secara tidak langsung mood kita juga sentiasa stabil dan ceria selalu :)


pencuci pinggan Shaklee

Dish Wash Concentrate merupakan pencuci pinggan mangkuk yang mesra alam dan handal dalam menanggalkan minyak degil.

Tidak seperti pencuci biasa,ia berasaskan sumber semulajadi tumbuh-tumbuhan menjadikan pinggan anda bersih dan berkilau dengan hanya menggunakan beberapa titisan sahaja.Pencuci ini juga kaya dengan buih.


Dish Wash Concentrate Shaklee
Pencuci pinggan mangkuk ini dijamin mutu kebersihannya.

» bebas toksik
» hypoallergenik
» biosurfaktan
» semulajadi
» bebas fostat

Pencuci ini juga lembut di tangan.Ini adalah kerana produk keluaran Shaklee ini tidak mengandungi surfaktan yang berasaskan petroleum dan bahan pencuci lain seperti Diethanolamine dan Sodium dedecylbenzensulfonate.

Kedua-dua kandungan tersebut boleh merengsakan kulit dan mata.

Cuba dan rasailah perbezaannya.Ternyata pencuci pinggan mangkuk ini begitu lembut di tangan dan kaya dengan buih walaupun hanya menggunakan beberapa titis sahaja.


sebarang pertanyaan atau pesanan boleh hubungi saya 
Siti Rosnah Abdullah
>> pm | whatsapp : 013-9156881
>> facebook : https://facebook.com/srosnah
>> page : https//m.facebook.com/ImanInDaHouse

***Cod sekitar Kuala Terengganu,Manir,Kuala Berang & kawasan- kawasan yang sewaktu dengannya.



*This product is not intended to diagnose,treat,cure or prevent any diseases.
**Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos,merawat,mengubati,atau mencegah sebarang penyakit.

Dugaan dalam berumah tangga

Assalamualaikum semua..hari ni saya akan kupasakn tentang tajuk yang saling berkait rapat dengan kehidupan suami isteri iaitu kehidupan berumah tangga.Tak dinafikan kehidupan berumah tangga ada pasang surutnya.Adakalanya panas,ada kalanya sejuk.Semuanya terletak di tangan suami dan isteri itu sendiri,macam mana mahu mencorak dan mewarnainya.

Seperti yang kita semua ketahui,penceraian di Malaysia semakin meningkat dari tahun ke tahun.Penceraian ini berlaku kebanyakannya berlaku pada pasangan muda yang telah berkahwin kurang dari 5 tahun.

Bukannya nak cakap pasangan muda jer yang bermasalah.Pasangan tua ada juga yang bercerai,cuma jumlahnya amatlah sedikit jika nak dibandingkan dengan pasangan muda.Mungkin dalam 1 / 9.

Dan untuk pengetahuan kita semua,sebab UTAMA kes penceraian berlaku adalah masalah kewangan.Mungkin sebelum berkahwin,si perempuan berkerjaya.Tetapi,apabila sudah berkahwin,si suami suruh berhenti kerja.Tumpukan seluruh perhatian kepada rumah tangga.Si isteri yang sudah biasa berkerja,membelanjakan wang dengan sesuka hatinya sebelum ini pasti akan rasai sesuatu yang berbeza.

Paling penting dalam kehidupan berumah tangga adalah bertolak ansur.Andai isteri anda diibaratkan api,anda sebagai suami hendaklah menjadi air.Jangan kedua-duanya menjadi api,nanti terbakr hangus rumah tangga anda. ;)

Yang kedua adalah amalkan sikap toleransi dan sikap tolak ansur.Ini adalah sesuatu yang sangat penting dalam kehidupan berumah tangga.Seandainya isteri anda tertidur ketika menyusukan anak,(susu badan) tolonglah bereskan apa-apa yang patut.Sesungguhnya kerja menjadi suro rumah tangga penat dan letihnya lagi berganda dari bekerja di pejabat.Tak berdosaka pun kan kalau tolong isteri anda ;)

Yang ketiga adalah kesetiaan dan kejujuran.Ini adalah kunci penting kebahagian suami isteri.Tanpa kesetiaan dan kejujuran,anda suami isteri mungkin hari-hari akan berperang.Hati tak tenang memikirkan apa yang suami atau isteri anda buat.Bila berkeadaan begini,syaitan lagi suka menghasut anda.

Yang keempat adalah jangan sesekali sebutkan lafaz dan perkataan 'CERAI' .Contohnya anda suami isteri senang menonton televisyen,melihat drama pergaduhan pasangan suami isteri,anda pun menyebut tanpa niat kepada isteri anda "aku ceraikan kau dengan talak 3".Talak akan jatuh kerana perkataan ini tidak sesuai untuk dibuat main-main.Walaupun tanpa niat,talak tetap akan jatuh.Dan anda pasti tahu bukan,apabila bercerai talak 3,adalah sukar untuk anda rujuk kembali melainkan jika isteri anda berkahwin kemudian bercerai,barulah anda boleh menikahi semula isteri anda.

Dan yang terakhir adalah jika terdapat sebarang masalah yang anda tidak temui jalan penyelesaiannnya,dapatkan nasihat orang berilmu.Contohnya pegawai kaunseling yang ditempatkan di setiap pejabat agama di setiap daerah dan setiap negeri.

Peringatan juga buat kita semua,andai terdapat masalah jangan sesekali kongsikan dengan orang yang berlainan jantina.Dikhuatiri mereka akan mengambil kesempatan di dalam kesempitan,biarpun mereka adalah teman rapat kita.Jangan sesekali ok.

Sama-samalah kita doaka  semoga rumah tangga yang kita semua bina akan kekal hingga ke hujung nyawa dan ke jannah.Amin...amin...amin ya robbal ala'min.

set kecantikan premium Shaklee 2

Istilah makanan segera atau instant sekarang sudah tidak asing dan tidak relevan lagi pada zaman sekarang.Nak makan cepat,pergi jer restoran makanan segera.Macam tu jugaklah bila melibatkan isu kecantikan,ramai di luar sana yang sanggup berhabis ribuan ringgit untuk mendapatkan suntikan vitamin C,botoks,sel stem dan paling parah pembedahan plastik.Untuk apa semua ini?semestinta untuk cantik menawan,tampil menarik kau memang da boom :)

nak cantik?nak awet muda?


Tahukah anda,sebenarnya dengan mendapatkan khasiat tambahan yang sesuai dapat mengembalikan keremajaan dan menghilangkan tanda penuaan.

Kira-kira 30 % daripada jisim tubuh terdiri daripada kolagen.Namun,penghasilan kolagen akan mula berkurangan apabila usia semakin meningkat.Paras kolagen akan mula menurun apabila usia mencecah 20 tahun.

kulit merupakan bahagian paling awal yang dapat mengesan kekurangan kolagen dalam tubuh.Tandanya :
  • kulit akan menjadi kering.
  • kulit hilang keanjalan
  • kulit berkedut


Selain itu,kekurangan kolagen juga akan membawa kesan negatif kepada rambut dan kuku.Akibatnya,rambut akan mula gugur,nipis dan hilang keseriannya.

Kuku akan menjadi rapuh dan lambat untuk tumbuh.

Macam mana nak rawat masalah ini?Saya takut la nak suntik bagai,apatah lagi nak buat surgery.

Jangan risau,Shaklee kan ada ^_^.Anda boleh mengambil kolagen,diikuti dengan Vitamin C dan Vivix yang kaya dengan polifenol untuk meningkatkan semula paras kolagen anda.

set kecantikan premium Shaklee
Vitamin C

  • merupakan element penting untuk menggalakkan penghasilan kolagen dan tisu penyambung lain.
  • merupakan anti-oksida semulajadi berfungsi menentang radikal bebas dalam badan.
  • mengekalkan integriti sel.
Kolagen Powder
  • mempunyai dalton yang rendah (just nice).Dalton yang rendah akan mudah diserap oleh badan.
  • mengandungi 4,000 mg proprietary kolagen RSS (Red Snapper Scale) dimana kolagen ini gunakan ekstrak sisik ikan merah sebagai bahan utama.
  • kemampuan spesies hebat ini bertahan hidup di bawah tekanan tinggi dan bebas bertelur di kedalaman laut sedalam 5,000 meter di samping molekul kolagennya yang ringan yang mudah diserap dermis.
  • turut diformulasikandaripada gabungan tujuh estrak bahan hebat seperti biji Camellia Japonica,biji Pfaffia,kulit kerangan laut,vitamin C,B2,B6 danAcidophilus,produk ini juga ditambah Acid Hyaluronikuntuk mengekalkan kelembapan kulit & Elastin yang berperanan menjadikan kulit lebih anjal.
Vivix
  • ekstrak daripada tumbuhan semulajadi seperti Polygonum Cuspidatum,Anggur MUscadine,Europeuan Elderberry dan Lobak Ungu boleh membantu proses penuaan berlaku secara sihat.
  • Polifenol kaya dengan antioksidan yang berkesan untuk mencegah kehilangan kolagen akibat ancaman radikal bebas.
  • bertindak melindungi dan membaikpulih sel DNA.
  • merawat penuaan di peringkat sellular (DNA)
LAngkah anti-penuaan hendaklah bermula dari peringkat sel tubuh.Dan lagi satu,untuk mendapatkan kolagen ynag secukupnya,anda hendaklah memakan supplement yang berkaitan,bukannya sapu di permukaan kulit.Jangan tertipu kerana kolagen bertindak di bawah lapisan kulit,bukannya di permukaan kulit.Jadi,elakkan menyapu sebarang produk yang berunsur kolagen di permukaan kulit anda .

Anda ingin order dan bayar sendiri set kecantikan ini?Sila klik 



sebarang pertanyaan atau pesanan boleh hubungi saya 
Siti Rosnah Abdullah
>> pm | whatsapp : 013-9156881
>> facebook : https://facebook.com/srosnah
>> page : https//m.facebook.com/ImanInDaHouse

***Cod sekitar Kuala Terengganu,Manir,Kuala Berang & kawasan- kawasan yang sewaktu dengannya.



*This product is not intended to diagnose,treat,cure or prevent any diseases.
**Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos,merawat,mengubati,atau mencegah sebarang penyakit.

aplikasi gajet untuk kanak-kanak

Anak - anak zaman milineum sekarang sering disogok dengan gajet.Sekitar 50 peratus ibu bapa mengakui membelikan gajet kepada anak mereka.Dan kajian yang dijalankan membuktikan bahawa kanak-kanak yang berumur 9 hingga 12 tahun amat taksub dan menyukai gajet.Tiada kehidupan tanpa gadget!



Di sini saya kongsikan sedikit tips dan aplikasi yang terdapat dalam Android yang dapat membantu ibu bapa mengawasi anak-anak dengan mudah disamping memberikan keselesaan kepada kanak-kanak apabila menggunakan gajet.

Phone Control

Sesuai untuk ibu bapa yang paranoid.Aplikasi ini dapat memantau semua yang dilakukan serta digunakan oleh anak anda.Aplikasi ini akan memaklumkan kesemua mesej yang masuk keluar,panggilan telefon dan paling penting lokasi alat.Jangan bimbang anak anda mengetahuinya kerana ikon aplikasi ini tidak dapat dilihat dan diketahui oleh mereka.

AppNotifier

Ha,yang ini  sesuai untuk ibu yang nak berjinat.Aplikasi ini dapat mengelak anak anda daripada membeli aplikasi permainan tanpa pengetahuan anda.Seandainya anak anda tersalah tekan untuk membeli sesuatu permainan,AppNotifier akan memaklumkan anda melalaui e-mel dan aplikasi muat turun boleh disekat.

Kid Mode

Aplikasi ini berfungsi untuk mengoptimumkan penggunaan alat di mana anak anda boleh bermain dengan bebas pelbagai jenis game mengikut umur dan keupayaan mereka dalam meningkatkan kretiviti.Di samping itu,anda juga boleh mengunci panggilan keluar dengan aplikasi ini.Dan yang paling menguntungkan aplikasi ini akan menghantar email untuk maklumkan kandungan perisian yang telah anda atau anak anda layari.

Kid Place

Aplikasi ini boleh melindungi data peribadi dan menyekat aplikasi khusus untuk anak-anak anda.Aplikasi ini berfungsi untuk menghalang anak-anak anda untuk download aplikasi baru atau melakukan sebarang aktiviti lain yang melibatkan kos.Dengan aplikasi ini anda bebas untuk membiarkan anak anda yanh berusia 4 tahun dan ke bawah bermain gajet tanpa perlu bimbanh lagi.

Secara rasionalnya kita sebagai ibu bapa haruslah meluangkan sedikit masa agar anak-anak tidak terlalu leka dengan gajet.Pernah tengok tak iklan raya petronas,yang ibu bapa kutip simpan semua gajet anak menantu cucu mereka?Kadang-kadang kita sendiri pun boleh terleka dengan gajet nie,sehingga masa berkualiti untuk mengeratkan silatulrahim sesama keluarga pun terhad.

Rawat Gout Dengan Set Gout Shaklee

Sakit sendi sering dikaitkan dengan Gout.Apa itu Gout?Gout adalah sejenis penyakit yang disebabkan oleh asid urik yang berlebihan di dalam badan.Gout juga dikaitkan dengan sakit sendi.Ada kena mengena ke gout dengan sendi? ^_^



Untuk pengetahuan anda,asid urik ialah bahan kumuh yang berasal dari sejenis protein yang dipanggil yang dipanggil purin.Badan kita membuang bahan kumuh tersebut melalui air kecing atau urin.

Tetapi,berbeza dengan pesakit  gout kerana urik asid yang berlebihan tidak dapat dibuang dan akhirnya asid urik tersebut akan terkumpul di dalam sendi.

Kebiasaannya gout sering dihidapi oleh kaum lelaki yang berusia dalam lingkungan 30 hingga 60 tahun.Kaum wanita jarang menghadapinya sebelum putus haid.

Kesan Gout

  • Asid urik boleh terkumpul di bawah permukaan kulit dan membentuk benjolan yang dipanggil 'tophi'.


  • Paling bahaya apabila asid urik berlebihan ,ia akan memberi kesan kepada urinari (saluran kencing) di mana ianya boleh terkumpul dan membentuk batu karang.

tophi disebabkan gout
Tanda-tanda Gout

  • lazimnya menyerang ibu jari kaki
  • serangan berlaku secara tiba-tiba.
  • sakit sendi yang teramat sakit,kalau berlaku geseran akan sakit tak terperi.
  • sendi akan menjadi begkak,merah dan sakit.
  • Gout boleh menyerang sendi-sendi lain seperti buku lali,lutut,jari dan pergelangan tangan.
Kalau pergi klinik kerajaan,anda diberi pemplet berinformasi tentang gout.Contohnya makanan yang harus anda elakkan (tak makan) dan makanan yang anda harus kurangkan.

Makanan yang harus dielak
  • makanan laut yang bercengkerang seperti udang.kerang.ketam dan sebagainya.
  • organ dalaman seperti hati,limpa,paru-paru,ginjal dan sebagainya.
  • makanan masin seperti ikan bilis,budu dan sebagainya.
  • Ekstrak daging seperti kiub ikan bilis,kiub daging
Makanan yang perlu dikurangkan
  • bijirin kopi,coklat,teh dan sebagainya.
  • bayam.cendawan,
  • kekacang 
Kesimpulannya,anda sebagai pesakit gout haruslah mengamalkan pemakan yang sihat untuk mengawal kandungan asid urik dalam badan anda.

Sumber : reiki malaysia.com

________________________________________________________________________

Set Gout Shaklee
set gout shaklee
Alfalfa Complex

  • bertindak untuk menyingkirkan toksik dalam badan secara lembut.
  • meneutralkan asid dalam badan.
  • melegakan sakit sendi dan sakit belakang.
  • merawat arthitis.
Omega Guard
  • mengelakkan inflamation / bengkak pada sendi.
  • membantu mengurangkan ketegangan urat leher.
  • memelihara fungsi-fungsi sendi.
  • mencegah salur darah dari tersumbat.
Perfomance Drink
  • bersifat alkali.
  • memastikan air cukup dalam badan.
  • rendah paras gula.
::: Testimoni Set Gout Shaklee :::




Anda ingin order dan bayar sendiri? sila klik 



sebarang pertanyaan atau pesanan boleh hubungi saya 
Siti Rosnah Abdullah
>> pm | whatsapp : 013-9156881
>> facebook : https://facebook.com/srosnah
>> page : https//m.facebook.com/ImanInDaHouse

***Cod sekitar Kuala Terengganu,Manir,Kuala Berang & kawasan- kawasan yang sewaktu dengannya.



*This product is not intended to diagnose,treat,cure or prevent any diseases.
**Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos,merawat,mengubati,atau mencegah sebarang penyakit.


Khasiat buah pelaga


Assalamualaikum semua..Di pagi yang nyaman dan tenang di saya nak kongsikan sedikit petua dengan anda semua.Petua nie hanya menggunakan rempah ratus di dapur rumah kita sahaja.Seperti yang kita semua,rempah ratus kaya dengan pelbagai khasiat dan kebaikannya.

Baiklah,salah satunya adalah buah pelaga.Buah pelaga ni yang warna putih dan saiznya kecil sedikit berbanding dengan buah keras (buah yang sering digunakan untuk memekatkan kuah masakan).Bentuknya sedikit memanjang.

Saya pun selalu guna buah pelaga terutamanya dalam membuat nasi yang  sedap-sedap.Chewahhh.. ^_^ contohnya nasi ayam ker,nasi daging ker,nasi udang berempah ker.

Panjang dah kot membebel..hahaha..berbalik kepada khasiat buah pelaga,jom tengok khasiat dan bagaimana nak menggunakannya untuk merawat penyakit yang taak serius.^_^



buah pelaga
Untuk batuk dan sesak nafas

  • ambil secubit serbuk buah pelaga (boleh beli di pasar raya) ,secubit garam batu (garam kasar),1 sudu minyak sapi,1/2 sudu teh madu dicampur bersama-sama.
  • sedut atau hidu baunya secara rawak.
  • boleh juga disapukan di  tengkuk.
 Untuk harumkan mulut

  • kunyah sebiji buah pelaga secara perlahan-lahan.Amalkan selama 3 kali seminggu.
Untuk mengawal obesiti dan lenguh badan
  • tumbuk buah pelaga sehingga halus dan kemudian campurkan dengan air.Minum.
  • merangsang pencernaan dan mengatasi angin dan peut kembung.
Hakikatnya rempah ratus mempunyai 1001 manfaatnya.Terpulang pada kita macam mana nak buat dan gunakannya.Gunakan ke arah kebaikan taw.

sekian untuk entry kali ini.

Assalamualaikum !

Skin Care Shaklee - Enfuselle


Skin Care Enfuselle ini sesuai untuk anda  yang berumur 25 tahun dan ke atas.Sesuai untuk anda yang mempunyai kulit wajah yang sensitif,berminyak,terlalu kering dan berjerawat.


Untuk memudahkan anda membuat pilihan,Enfuselle terbahagi kepada 2

i .Normal to dry skin (kulit normal hingga kering)

normal to dry skin _enfuselle Shaklee


Hydrating Cleansing Lotion ( mencuci)
  • Losyen pencuci campuran berkrim yang bertindak menanggalkan kotoran,bahan pencemaran dan solekan tanpa menjejaskan lapisan minyak semulajadi kulit.
  • Emolien yang kaya serta tambahan Vitamin E menjadikan kulit halus, seimbang dan berseri
  • Mencerahkan tona kulit
  • pH yang seimbang
  • Hipoalergenik
Hydryting Toner (meneutral)
  • Formula bebas alkohol dengan minyak pelembab semulajadi bagi  melindungi dan melembabkan wajah.
  • Meneutralkan kerosakan sel akibat tindak balas kulit dengan besi dalam air paip
  • Melindungi lapisan minyak semulajadi kulit, menyucikan dan melembutkan dengan ekstrak witch hazel dan kamomil
Hydrating Moisturizer ( melembap )
  • Diperkaya dengan krim emolien bebas minyak 
  • tidak melekit untuk kesan yang lebih cepat.
Terbukti scecara klinikal :
  • 21% pengurangan kedutan dalam masa 28 hari
  • 195% pengurangan garis-garis halus dalam masa 28 hari
  • 102% peningkatan keanjalan kulit dalam masa 28 hari
  • Garis-garis halus berkurangan dengan ketara


ii . Normal to oily skin (kulit normal hingga kulit berminyak)

normal to oily skin - enfuselle Shaklee

Purifying Cleansing Gel ( mencuci )
  • Bebas sabun
  • pH seimbang yang diperkaya dengan Vitamin E
  • berbuih lembut
  • memastikan kulit kekal segar dan lembut.
Purifying Toner ( meneutral )
  • mengekal dan menganjalkan semula kulit wajah
  • menghaluskan struktur kulit
  • membantu mengawal muka berkilat (berminyak)
  • menghapuskan lebihan minyak.
Balancing Moisturizer ( melembap)
  • Formula yang ringkas.
  • tidak berminyak
  • mampu mengawal pengeluaran minyak pada wajah.
  • bertindak dengan membekalkan kelembapan segera.
Eye Treatment ( semua jenis kulit)
  • Bahan botani anti penuaan dan Vitamin C amat berguna untuk merawat kulit yang lembut di sekitar mata.

sebarang pertanyaan atau pesanan boleh hubungi saya 
Siti Rosnah Abdullah
>> pm | whatsapp : 013-9156881
>> facebook : https://facebook.com/srosnah
>> page : https//m.facebook.com/ImanInDaHouse

***Cod sekitar Kuala Terengganu,Manir,Kuala Berang & kawasan- kawasan yang sewaktu dengannya.



*This product is not intended to diagnose,treat,cure or prevent any diseases.
**Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos,merawat,mengubati,atau mencegah sebarang penyakit.

Skin Care Shaklee _Nutriwhite

Sejak kebelakangan ini,ramai pula yang bertanya tentang set penjagaan kulit Shaklee.Set penjagaan kulit muka Shaklee sebenarnya terbahagi kepada 2 jenis iaitu Nutriwhite dan Enfuselle.

Pastikan anda membuat pilihan yang tepat dan sesuai dengan kulit dan masalah kulit muka anda.Ini adalah untuk mengelakkan dari masalah anda semakin bertambah teruk.

Skin Care NutriWhite.

Lebih sesuai untuk kulit normal yang tidak sensitif dan menghadapi masalah jerawat.Nutriwhite lebih berfungsi kepada untuk mencerah.Diformulakan dan diperkaya dengan Vitamin C aktif serta derivatif akar kayu manis bagi menghasilkan kecerahan kulit,membantu melicinkan permukaan wajah agar lebih segar dan bermaya.

Skin Care Nutriwhite
Gentle Deep Foaming Cleanser (boleh digunakan siang dan malam)
  • Membersihkan dan menyegarkan kulit 
  • Mengandungi rumpai laut yang  berfungsi untuk menghilangkan kekotoran,membuang sel-sel mati dan untuk menegangkan kulit.
  • Alga hijau bertindak untuk menyahkan toksik pada kulit wajah dan menyegarkan.
  • Strawberry Begonia mencerah dan seimbangkan pigment.
Gentle Action Makeup Remover (boleh digunakan siang dan malam)
  • Menjadikan kulit anda lebih licin,lembut dan berseri.
  • Aloe Vera berfungsi untuk menyegar dan menegangkan kulit.
  • Tunas pokok Bic menghilangkan sel mati dengan lembut tanpa meninggalkan kesan.
  • Lembut dan tidak berminyak.
Soothing Radiance Whitening Softener (boleh digunakan siang dan malam)
  • menenangkan dan mengembalikan kulit kepada Ph yang seimbang.
  • Kandungan Rosemary berfungsi untuk menegangkan kulit dan anda akan berasa lebih segar.
  • Kudzu bertindak mencerah dan menegangkan kulit.
  • Marshmallow bertindak melembabkan kulit.
Daily Defense Whitening Essence ( boleh digunakan siang dan malam)
  • diperkaya dengan bahan-bahan herba yang mencerahkan kulit sambil menghidratkan dan melembutkan kulit.
  • Mulberi bertindak  mencegah daripada kerosakan kesan daripada cahaya matahari
  • Kacang Soya untuk melembutkan dan mengurangkan tompok-tompok hitam pada wajah.
  • Strawberi Begonia untuk mengimbangkan  pigmentasi.
  • Bearberry berfungsi untuk mencerah dan menegangkan kulit
  • lembut dan mudah diserap oleh kulit.
Ultimate Protection Whitening Lotion (krim siang)
  • kaya dengan pati botani seperti Mulberi untuk mencegah kerosakan kulit kesan daripada cahaya matahari
  • Mountain Arnica untuk menghilangkan radang kulit
  • Didatangkan dengan SPF15 
  • teksturnya sangat ringan
  • merupakan pelembab yang hebat dan sangat berkesan.
  • Gunakan pada waktu pagi selepas Spot Whitening Treatment.
Spot Whitening Treatment (boleh digunakan siang dan malam)
  • Kuasa pencerahan botani dihasilkan daripada pati Likuoris dan Peony,  bernilai disebabkan kesannya dalam mencerahkan, melindungi serta menghilangkan radang kulit
  • Cats Claw berfungsi menegangkan kulit
  • mencerahkan tompok-tompok jeragat akibat penahan matahari.
  • untuk wajah lebih cerah sekata.
Overnight Renewal Whitening Cream (krim malam)
  • membelai kulit anda di saat anda tidur.
  • Scullcap mencerah dan menghilangkan radang kulit
  • Linden menyihatkan serta melembapkan kulit secara mendalam
Testimoni Skin Care Nutriwhite

testimoni 1
testimoni 2

testimoni 3

Untuk order dan bayar sendiri sila klik 


sebarang pertanyaan atau pesanan boleh hubungi saya 
Siti Rosnah Abdullah
>> pm | whatsapp : 013-9156881
>> facebook : https://facebook.com/srosnah
>> page : https//m.facebook.com/ImanInDaHouse

***Cod sekitar Kuala Terengganu,Manir,Kuala Berang & kawasan- kawasan yang sewaktu dengannya.



*This product is not intended to diagnose,treat,cure or prevent any diseases.
**Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos,merawat,mengubati,atau mencegah sebarang penyakit.

nasi udang berempah

Assalamualaikum semua...hari ni saya baik hati sikit.sikit jer,tak banyak pun :)

Ok,tak nak buang masa,saya nak kongsikan resepi dengan anda semua.Resepi apa?jeng..jeng...jeng...

Resepi nasi udang berempah

Bahan-bahannya adalah :

♥ beras (ikut bilangan ahli keluarga anda)
♥ udang saiz sederhana - 1 kg
♥ 1 tin susu cair - 390 g
♥ 2 helai daun pandan - disimpul
♥ 1 tangkai daun kari
♥  3 sudu besar rempah kari ikan
♥ rempah 3 sekawan - kulit kayu manis,bunga lawang,bunga cengkih.
♥ sedikit serbuk kunyit
♥ sedikit garam

Bahan B

☆ 2 biji bawang merah -kisarkan
☆ 8 ulas bawang putih - kisarkan

Cara memasak

udang dibuang kepalanya.basuh bersih-bersih.
○ letakkan dalam penapis buat seketika agar sejat air.
○ masukkan sedikit kunyit dan garam.Gaulkan agar sebati.
○ masukkan sedikit minyak ke dalam kuali.Gorengkan bersama daun kari.Tapi jangan goreng terlalu lama ok.Agak-agak udang dah bertukar warna menjadi kemerahan sudah cukup.Kalau masak terlalu lama,udang akan menjadi keras dan rasanya pun kurang enak.


Ok,done masak udang.sekarang kita beralih cara nak masak nasi berempah pula.

Sementara itu,di dalam kuali lain...

1.Masukkan minyak dalam kuali.Apabila minyak dah panas,masukkan bahan yang telah dikisar.
2.masukkan daun pandan yang telah disimpul bersama rempah 3 sekawan.
3.kemudian masukkan rempah kari ikan.
4.agak-agak dah masak rempah tu masukkan pula susu cair.
5.masukkan sedikit serbuk kunyit.Biarkan masak seketika..tutup api.

Dalam periuk :

1.Basuh beras.
2.Masukkan bahan2 yang ditumis tadi.
3.Tambahkan sedikit air.

Macam saya buat,guna beras 3 cawan..masukkan bahan tumis,tambah oula air 3 cawan.Kalau tak ditambah air memang nasi akan jadi mentah.

Nak senang lagi,masukkan jer dalam periuk eletrik...Bila nasi dah masak masukkan udang yang telah digoreng tadi.

Tadaaa..dah siap pun nasi udang berempah saya.

Nasi udang berempah.


Nak sedap lagi,tambahkan lobak merah yang telah disagat halus memanjang.

Sedap dimakan bersama dalca buah dan ayam masak merah.

Resepi dalca utara :

● buah nenas
○ timun
○ cili besar
○ carrot
○ cuka.

Potong buah mengikut kesesuaian.Cili potong kecil memanjang.masukkan cuka dan sedikit garam..siap!

Oleh kerana saya bukanlah penggemar sayur,itulah hasilnya. ;) Buat yang mana ada dalam peti jer.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...