'sihat dan cantik pilihan saya: November 2014'

Resepi Nasi Daging ringkas mampu menambat selera orang tersayang.

Assalamualaikum dan selamat berhujung minggu semua.

Kering idea untuk menyediakan hidangan tengah hari anda di hujung-hujung minggu begini?Apa kata anda cuba resepi nasi daging yang ringkas ini.Nak kata ringkas bukanlah ringkas sangat..kikiki.Kalau sekadar nasi dan daging seketol,adakah mampu memikat selera suami dan anak-anak?Ibu mengandung pun tiada selera nak makan ^_^

Sebenarnya resepi ini saya dapat dari ibu mentua saya Puan Zaharah Binti A.Ghani.Kalau di Terengganu,hari raya Aidilfitri jer,adik-adik ipar akan request nasi daging.Kat sini,memang makanan berat akan dihidangkan apabila syawal menjelma.Nasi dagang,nasi beriani,daging daging adalah pemandangan biasa yang akan dinikmati.Kalau ada laksa,mihun sup ker,ko teaw sup ker,memang jarang sangat jumpa.

Pernah dulu,sewaktu mengandungkan iman,berat badan saya 4 kg dalam masa 2 minggu.Nurse yang check tu pun terkejut ;) Nasi daging buatan ibu mentua saya memang kegemaran saya dan keluarga sebelah suami.Kalau makan,orang sibuk bergosip pun tak layan dah ^_^.

Apa yang istimewanya nasi buatan ibu mentua saya?jeng..jeng..jeng.Cukup rasa,cukup masin dan segala-galanya cukup.Bak kata orang perfect lah.Sup bunjutnya ibu mentua saya buat sendiri.Cuma beli daging,tulang dan bahan-bahan asas yang lain jer.Ada pulak air asam dan kari,fuh memang sedap habis la.

Bagi saya,buat sendiri lebih berbaloi dari kita makan di kedai.Kalau buat sendiri,nak makan nasi banyak mana.daging nak banyak mana,semuanya terpulang kepada kita.Tiada cas tambahan dikenakan.Tapi perlukan 'kerajinan' yer semua.Kalau malas,buat apa pun tak jadi.Yang penting,masak dengan penuh kasih sayang ^_^

nasi daging ringkas
pic source from google


Macam mana nak buat nasi daging?Jom check it out.

Bahan yang diperlukan untuk menghasilkan nasi Daging

Bahan-bahan sup bunjut

  • ketumbar
  • jintan putih
  • *bungkus bahan-bahan ini dengan kain dan ikat (seperti sup bunjut kat kedai tu)
Bahan-bahan untuk buat sup
  • 1 kg daging lembu (kalau anda gunakan daging segar,tak payah guna tulang dah)
  • tulang lembu (optional)
  • bawang besar (dimayang halus)
  • bawang putih
  • bunga cengkih
  • bunga lawang
  • halia (diketuk)
  • kulit kayu manis
  • buah pelaga
  • garam
  • air secukupnya.
Bahan-bahan untuk air asam
  • bawang besar
  • cili boh (cap kura-kura)
  • air asam jawa
  • gula nisan 
  • sedikit air masak.
Bahan-bahan untuk gulai
  • sedikit daging
  • air rebusan daging.
  • bawang besar,bawang putih dan halia (dikisar)
  • sayur seperti terung,timun,betik muda,bendi dan lain-lain (optional)
  • susu cair atau santan

Bahan-bahan lain

  • minyak sapi
  • air secukupnya.
  • beras (sukatan terpulang kepada anda)

Cara-cara membuat nasi daging

Untuk sup
  • basuh daging terlebih dahulu (2 kali basuhan dan cukup)
  • rebus daging sehingga empuk 
  • bahan-bahan yang lain masukkan sekali.
  • Bila daging sudah empuk,perasakan dengan garam secukup rasa.
  • Rebus lagi buat seketika.
Untuk Nasi
  • Basuh beras terlebih dahulu.
  • Masukkan air rebusan daging tadi.
  • Sukatan air rebusan daging hendaklah sama dengan sukatan beras yang anda gunakan tadi.
  • Nak mudah masak jer gunakan periuk eletrik ;)
Air rebusan tadi dah selesai,sekarang kita beralih kepada daging yang telah direbus.
  • Panaskan minyak sapi. (jangan terlalu banyak,cukup sekadar untuk boleh balikkan daging yang akan digoreng)
  • Bila minyak sapi dah panas,masukkan daging yang tersebut.
  • Jangan goreng terlalu lama,sebab daging tadi sebenarnya dah masak.
  • Goreng daging dalam minyak sapi hanyalah untuk membangkitkan aroma nasi.
  • Dah siap goreng,masukkan dalam periuk nasi.
Untuk air asam
  • bawang besar dimayang halus.
  • gula nisan diracik halus-halus.
  • Masukkan bahan-bahan tersebut ke dalam mangkuk bersama air asam jawa yang telah dibancuh.
  • masukkan sedikit air masak.
  • gaulkan sehingga sebati.
Untuk gulai
  • panaskan minyak masak.
  • tumis bahan-bahan yang telah dikisar.
  • Bancuh serbuk kari daging dengan air rebusan daging.
  • Bila bahan yang ditumis tadi telah naik bau,masukkan bancuhan serbuk kari.
  • Apabila rempah kari tadi dah agak masak,masukkan lagi air rebusan daging.
  • masukkan susu cair.
  • masukkan sayur yang anda suka.
  • Bila sayur dah masak,bolehlah tutup api dapur.
Sedikit tips untuk anda,anda boleh masukkan 1 kiub daging lembu untuk menyedapkan lagi rasa sup anda.

Kenapa sukatan beras dan air rebusan daging kena sama?
Sebab selepas goreng daging bersama minyak sapi,kita bukan sekadar masukkan daging sahaja yer tuan-tuan dan puan-puan sekalian.Kita akan masukkan sekali dengan minyak sapi.Nantikan kalau terlebih  sukatan air rebusan daging,ditambah pulak dengan sukatan minyak sapi,nasi anda akan menjadi lembik.

Kesedapan nasi daging ini bergantung kepada supnya.Kalau supnya cukup rasa,in shaa ALLAH yang lain-lain akan terasa sedap.Jadi,pastikan sup anda betul-betul sedap,barulah menjadi nasi daging anda,Confirm suami dan  anak-anak akan bertambah lagi apabila makan.

Kalau anda nakkan kelainan dalam masakan anda,anda boleh buat nasi tu berwarna kuning (masukkan sedikit kunyit selepas membasuh beras).Anda juga boleh buat nasi daging berempah,tetapi yang lecehnya nasi daging berempah ini tidak sesuai untuk yang ada anak kecil.

Mohon maaf yer,gambar nasi daging tak sempat nak snap.Sedap sangat nasi daging buatan ibu mentua saya tu,bila makan jer terus lupa nak tangkap gambar ^_^

Selamat mencuba semua.

Family Day Kesukas Terengganu


Assalamualaikum semua.

Alhamdulillah,hari keluarga anjuran Kesukas (Kelab Sukan dan Kebajikan Alam Sekitar) Negeri Terengganu berjaya dengan jayanya.

Hari keluarga tahun ini diadakan di luar negeri Terengganu iaitu di Tok Aman Bali Beach Resort,Kelantan.Program ini berlangsung selama 2 hari  1 malam.

Pemandangan di tempat tersebut sangatlah mengagumkan.Memang sesuai untuk anda yang ingin mencari ketenangan,rehatkan minda setelah penat bekerja ataupun ingin meluangkan masa bersama keluarga di musim cuti sekolah  ini.Kalau nak berbulan madu pun sesuai jugak ^_^.

Kenapa saya cakap tempat ini begitu tenang,aman dan damai?Ini adalah kerana Resort ini berhadapan dengan pantai dan dikelilingi oleh tasik.Di samping itu,struktur bangunan juga boleh dikategorikan sebagai 'sedap mata memandang'.Struktur bangunan dan warna resort juga mempengaruhi suasana di sini.

tok aman bali beach resort
credit picture to www.cutikelantan.com
Yang paling menarik,resort ini mempunyai kolam renang yang begitu luas keluasannya.Anak-anak begitu teruja apabila melihat kolam renang ini.Dengan dilengkapi dengan papan gelongsor dan air ala-ala air hujan yang turun dari bumbung menjadikan mereka lebih teruja lagi untuk bermandi-manda-bergurau senda bersama rakan sebaya mereka di dalam kolam renang.

Kolam renang ini terbahagi kepada 4 bahagian iaitu zon kanak-kanak 1,zon kanak-kanak 2 (2 buah kolam renang) dan zon dewasa (paling dalam).Kalau kebiasaannya kita pergi ke mana-mana resort,kolam renang direka sama tinggi dengan lantai yang kita pijak tu.Tapi kat sini,kolam renangnya begitu limited edition gitu.Chewah ^_^.Sebelum sampai ke kolam renang tersebut,anda akan mendaki tangga terlebih dahulu.Kerusi rehat turut disediakan berhampiran dengan kolam renang untuk memudahkan ibu bapa memantau anak-anak mereka.

tok aman bali beach resort
pemandangan kolam renang
Suasana dalam bilik juga menarik.Ada perkhidmatan astro,ada penghawa dingin,kipas,kerusi rehat,meja kerja dan sebagainya.Di balkoni turut disediakan meja kopi untuk anda bersantai menenangkan fikiran.Yang menariknya,balkoni anda berhadapan dengan tasik.Anda boleh lihat orang memancing dan melakukan aktiviti air.

tok aman bali beach resort
semua kelengkapan tersedia


tok aman bali beach resort
rehat tenangkan jiwa
Alhamdulillah,program hari keluarga ini berlangsung dengan meriah dan dihiasi oleh pelbagai aktiviti-aktiviti yang menarik.Makan malam bertemakan warna merah.Tetamu jemputan mendendangkan lagu,pertandingan fesyen kanak-kanak,cabutan bertuah,sesi fotografi bersama keluarga,anugerah untuk staf-staf Jabatan Alam Sekitar Terengganu.Paling menguntungkan hadiah cabutan bertuah tahun ini semuanya hebat-hebat belaka.Televisyen 32",oven,pemanggang,broadband,dan sebagainya.Tahniah diucapkan kepada semua.

Selepas habis makan malam,semuanya tidur kekenyangan seperti ular sawa ^_^.Dengan keadaan letih sebab perjalanan agak jauh dan makanan yang disajikan pada malam tersebut semuanya sedap-sedap belaka.Makan memang tak ingat dunia dah.hehehe.hancur diet yang diamalkan  sebelum bercuti.

Terima kasih buat semua ahli jawatankuasa Kesukas Negeri Terengganu kerana berjaya menjalankan program yang menggembirakan hati ahli keluarga yang lain.Memang betul-betul relax hari keluarga kali ini.Jauh dari pencemaran bunyi dan pencemaran alam.Line telefon pun ada 2 bar sahaja,line internet statusnya ialah 'g'.

Bukan niat memerli,tapi inilah program yang betul-betul menenangkan saya ^_^.Selalunya saya dan telefon bimbit tidak dapat dipisahkan.hehehe.Tetapi 2 hari ini,saya berjaya menjauhkan diri daripada memegang telefon bimbit selalu.

Kepada anda yang sedang tercari-cari lokasi percutian menarik semasa musim cuti sekolah ini,cubalah pergi ke Tok Aman Bali Beach Resort.Tapi,pastikan anda telah selesaikan semua tugas anda sebelum pergi bercuti.Barulah percutian anda akan lebih tenang dan bermakna.

Tengok betapa sukanya Iman dan anak-anak staf yang lain menghayati keindahan alam semulajadi dan menyertai pertandingan mewarna.

Tok aman bali beach resort
Muhammad Hariz Iman


tok aman bali beach resort
sesi mewarna untuk kanak-kanak

Sekian dulu untuk entry kali ini.Selamat berhujung minggu semua ^_^.Jumpa lagi di lain waktu.

kelebihan solat sunat dhuha



Assalamualaikum semua.

Sedap kan dengar lirik doa diatas?sebagai halwa telinga dipagi hari setelah matahari mula menerbitkan sinarnya menerangi dunia.

Itulah doa dhuha kalau anda nak tahu.Tengok macam susah jer nak hafal lirik doa ini.Dengan bahasa arab bagai.Sebenarnya tak susah pun untuk hafal doa dhuha ini.Mainkan doa ini selalu di masa terluang anda.Buat permulaan,ikutlah sikit-sikit.Lama-kelamaan anda akan mahir menyebut dan menghafalnya.In shaa ALLAH.

Terus terang saya katakan,saya mula melakukan solat sunat dhuha ini selepas terlibat dengan Shaklee.Bila kita nak berjaya.nak capai apa yang hajati,ingin menjemput rezeki,inginkan rezeki yang halal lagi berkat,lakukalah solat sunat dhuha.In shaa ALLAH jiwa tenang,rezeki mudah masuk,rezeki tiba tanpa diduga dan sebagainya.Sesungguhnya melakukan solat sunat dhuha ini merupakann kemanisan yang tidak digambarkan dengan kata-kata.

Apa itu solat sunat dhuha?

Solat sunat dhuha ini sesuai dilakukan pada waktu pagi dan berakhir sebelum masuknya solat fardhu Zohor.Jadi,ruang waktu untuk melakukan solat sunat dhuha ini ialah sekitar pada pukul 7.30 pagi sehingga pukul  1 petang.Tetapi sekarang,waktu Zohor masuk di awal waktu.Kalau di Terengganu,Sebelum pukul 1,sudah masuk waktu Zohor.

Waktu afdal melakukan solat sunat dhuha ini ialah ketika sinar matahari kian panas.

Namun,ada juga yang mengatakan bahawa solat dhuha dilakukan sekitar 8 pagi hingga pukul 11 pagi.Namun,terpulanglah kepada anda untuk melakukannya di awal atau di akhir waktu.

Cara melakukan solat sunat Dhuha.

solat sunat dhuha
Add caption


Jumlah rakaat solat sunat Dhuha adalah 2,4,8 atau 12 rakaat.Cara menunaikannya adalah sama seperti solat-solat sunat yang lain iaitu dua rakaat satu salam.

Bacaan yang dianjurkan oleh Rasulullah S.A.W. ialah:

Rakaat pertama ; Surah Al-Fatihah Dan As-Syams


Rakaat kedua : Surah Al-Fatihah dan Ad-Dhuha


Setelah selesai memberi salam,anda bolehlah baca doa dhuha ini.Atau anda juga boleh rujuk lirik doa di atas sebagai panduan.



Jika anda ingin luangkan lebih masa lagi untuk bercinta dengan ALLAH setelah selesai solat sunat dhuha,anda bolehlah amalkan baca surah Al-Waqiah (96 ayat) selepas selesai menunaikan solat sunat dhuha.


Namun jika anda malu untuk mengusung Al-Quran yang besar ke sana ke mari,risau kawan-kawan sepejabat cop anda sebagai haji/hajah alim,anda bolehlah belikan Al-Quran yang bersaiz kecil.



Atau jika anda risau terbawak Al-Quran ketika anda masuk ke tandas,anda boleh download aplikasi 'muslim pro' di telefon bimbit anda.Keistimewaan aplikasi ini ialah,

  • laungan azan setiap kali masuknya waktu solat fardhu mengikut kawasan yang telah ditetapkan,
  • peringatan membaca surah-surah tertentu pada waktu malam.
  • boleh tanda surah apa yang sudah dibaca.
  • kompas arah kiblat.
  • kalender.
  • 99 nama ALLAH.
  • Lokasi masjid yang terdekat dan tempat makan yang halal berhampiran dengan anda.

Anda juga boleh mengamalkan surah-surah tertentu sebagai amalan harian anda.



Jemput jenguk Entry berkaitan dengan topik ini :

fadhilat zikir dan istiqfar

anak 1 hingga 2 tahun memberikan reaksi hambar apabila diajak berkomunikasi?Macam mana nak buat nie?

Komuniaksi merupakan perkara yang penting dalam kehidupan manusia.Melalui komunikasi,kita boleh tahu situasi,perasaan,dan segala-galanya tentang individu tersebut.Begitu juga dengan anak-anak.Mereka boleh berkomunikasi seawal usia mereka sebulan.Tapi berkomunikasi dalam bahasa mereka la.Kang bayi berusia sebulan,tiba-tiba petah berkata-kata,tak ker agak pelik.Hehehe.Namun,dengan izin ALLAH,semua itu tidak mustahil .

Melalui berkomunikasi,si manja akan menerokai dunia dan mempelajari pelbagai ilmu baru.Ibu bapa boleh mula berkomunikasi dengan anak-anak seawal mereka dilahirkan.Mungkin mereka belum memhami apa yang kita ucapkan,tapi sekurang-kurangnya mereka memberi respond kepada kita.Contohnya mereka boleh tersenyum,memandang muka kita apabila kita bercakap,menyahut 'urmm' apabila nama mereka dipanggil.

comel kan?
Bagaimana mahu pupuk berkomunikasi berkesan dengan anak yang berusia sekitar 1 hingga 2 tahun?

Gunakan Ekspresi fizikal dan emosi.

Pada peringkat ini si manja akan berkomunikasi menerusi gabungan isyarat dan bunyi berdengus yang dihasilkan,Mereka sudah boleh melafazkan ayat yang terdiri dari satu atau 2 perkataan yang menunjukkan ekspresi emosi yang positif dan negatif disamping pergerakan badan.



 Tips komunikasi Berkesan


  • Berikan respond yang pantas kepada si manja anda - contohnya apabila si manja sebut 'nak,nak',berilah respond segera dengan bertanyakan,'adik nak apa?'
  • Luaskan cara komunikasi dengan perkataan yang disebut oleh si manja -contohnya bila anak menggunakan perkataan hujan.Cakaplah 'lebatnya hujan,adik tak boleh main hujan,nanti demam'.
  • Berikan arahan mudah - anda ajarkan terlebih dahulu kepada si manja.Kemudian,barulah anda berikan arahan,contohnya 'lepas buka baju dan seluar,adik kena letakkan dalam bakul baju'.
  • Labelkan  emosi si manja - contohnya si manja ketawa atau tersenyum apabila melihat sesuatu yang baru cakaplah 'gembiranya adik'.
  • Jadikan berbual dengan si manja sebagai rutin harian - selalulah berbual dengan simanja atau bercerita kepadanya.
  • Lepaskan anak-anak bermain dengan rakan-rakan sebayanya - biarkan mereka mencipta permainan baru mereka sendiri.
Jom luangkan masa anda untuk tengok ragam bayi comel ^_^


Semoga bermanfaat semua.

Luka bersalin ceaser bernanah dan terpaksa dicuci dan dijahit semula?Tips penjagaan selepas bersalin ceaser

Assalamualaikum semua.

Bersalin secara ceaser atau pembedahan sudah menjadi perkara biasa atau trend zaman sekarang.Orang ramai sudah lali.Ada yang terpaksa melaluinya kerana kedudukan bayi yang sonsang,tekanan darah ibu terlalu tinggi,berat bayi melebihi berat maximum dan pelbagai lagi masalah.

Persoalannya,bagaimanakah anda semua nak menjaga luka bersalin selepas dibedah?Tidak dinafikan penjagaan luka pembedahan bersalin ceaser lebih rumit jika nak dibandingkan dengan luka bersalin secara normal.Saya bukanlah hendak menakutkan para ibu yang hampir bersalin,yang baru hamil dan sebagainya.Tapi,inilah realitinya,Anda perlu peka dan sentiasa kena menjaga kebersihan kawasan luka.

Baru-baru ini saya mendapat berita dari seorang bekas rakan sekelas sewaktu sekolah menengah dulu.Beliau terpaksa meninggalkan anak dirumah,manakala beliau terpaksa ditahan di wad.Kerana  rasa hairan yang timbul dalam hati,saya pun mesej la beliau.Alangkah terkejutnya saya apabila beliau memberitahu,luka bersalin ceaser terpaksa dicuci dan dijahit semula.Kiranya 3 kali dijahit,



Bagi yang ada pengalaman melahirkan bayi,perasaan gerun terselit juga la dihati saya.Nak-nak pulak bila disebut perkataan 'jahit'.Seriau dan gerun nak membayangkannya.Selalunya,doktor atau jururawat yang bertugas selepas kita bersalin akan memberi peringatan  selepas proses melahir,keluarkan uri,jahit apa yang patut dan lain-lain.Peringatan itu mungkin berbaur sedikit ugutan,bagi saya la..hehehe.Apakah peringatan itu?

"luka jahit ini jaga elok-elok taw.Kalau benang tertetas lepas ini,akan dijahit balik tanpa ubat bius".

Berdasarkan pengalaman rakan-rakan dan jiran-jiran sewaktu dalam wad bersalin,kalau diberi pilihan,mereka lebih suka bersalin secara normal.Namun,demi membawa zuriat melihat dan merasai hidup di dunia yang sementara ini,mereka rela dibedah dan menanggung kesakitan.Begitulah kasih seorang ibu tiada penghujungnya.

Kalau berbicara tentang penjagaan dan tips selepas pembedahan,saya pernah terjumpa ibu diberi makan anak ikan haruan yang kecil (yang merah-merah dan selalunya hidup berkumpulan) hidup-hidup.erk,mungkin kedengaran agak pelik,tetapi itulah realitinya.Ada juga yang sanggup memancing ikan haruan di dalam sawah,tali  air,lubuk,parit dan sebaginya semata-mata untuk mengambil lendir ikan haruan dan seterusnya disapu pada luka pembedahan.

Semuanya dilakukan dengan tujuan tidak lain tidak bukan hanyalah untuk mempercepatkan proses sembuh luka berkenaan.


Kenapa luka jahitan perlu dijaga rapi?

Ini adalah untuk mengelakkan luka jahitan tersebut daripada dijangkiti kuman.

Apabila luka jahitan dijangkiti kuman,kemungkinan luka tersebut untuk lambat sembuh dan tahap kesakitan mungkin akan lebih tinggi berbanding biasa.

Tips Penting penjagaan selepas pembedahan.

1. Bergerak seawal yang boleh

Walaupun anda mungkin berasa sakit yang tidak terucap dan tubuh terasa letih dan lesu,cubalah untuk bergerak seawal yang boleh.Ini adalah untuk mengelakkan risiko darah beku dan membantu mempercepatkan proses penyembuhan luka anda.Mintalah bantuan orang sekeliling anda contohnya suami,ibu,adik atau jururawat untuk membantu anda.

2. Pastikan luka sentiasa kering dan bersih

Kalau boleh,semasa anda mandi,lapik atau ikatlah plastik agar kawasan luka tidak dibasahi sepenuhnya oleh air.Selepas mandi,seeloknya keringkan luka dengan pengering rambut dan sentiasa pastikan kipas dibuka.

Jangan sesekali menggaru pada tempat luka,Walaupun kadang-kala anda berasa gatal yang teramat sangat.Dikhuatiri luka tersebut akan dijangkiti kuman melalui luka akibat digaru.

Jangan sesekali biarkan kawasan luka dalam keadaan lembab atau basah.

3. Hindari aktiviti lasak dan aktiviti yang boleh memberi kesakitan kepada anda.

Contohnya naik tangga atau ketawa terbahak-bahak.Memang tidak dinafikan apabila orang sekeliling tahu kita sudah bersalin,mereka akan datang melawat.Ada juga yang cuba buat lawak dan sebagainya.Batuk juga boleh menyebabkan kesakitan pada tempat luka.Sebab itulah anda disarankan agar menjaga kesihatan.

4. Jaga pemakanan

Elak daripada makan makanan yang boleh menyebabkan luka anda akan berasa gatal.Contohnya ikan yang tidak segar,makanan tidak bersih,debu dan sebagainya.

Tetapi,selalunya orang veteran lebih berpengalaman dalam bab ini.Perasan tak,selalunya mereka hanya akan menyediakan makanan yang segar dan berkhasiat sahaja kepada ibu dalam pantang?

5. Pengambilan Supplement atau Vitamin

Pengambilan supplement dan vitamin seperti zat besi sangat digalakkan kerana ianya dapat membantu meningkatkan tahap hemoglobin dalam darah anda dengan lebih cepat.Selain itu,anda juga disarankan mengambil supplement lain seperti Vitamin C dan B-complex dan lain-lain untuk mempercepatkan proses penyembuhan luka.

6. Ikut nasihat yang disarankan oleh jururawat anda.
Contohnya kalau jururawat menasihati jangan makan sebarang ubat selain yang diberikan oleh doktor.Ini adalah untuk mengelakkan tubuh anda menerima kesan sampingan daripada ubat-ubatan tersebut.


Sekian dulu untuk hari ini.Semoga ilmu yang sedikit ini bermanfaat untuk anda semua.

Anda mungkin meminati :

rimas dengan asap rokok?bagaimana caranya untuk membantu suami berhenti merokok?

Assalamualaikum semua.

Mungkin isu merokok dikalangan lelaki merupakan isu yang agak sensitif.Sememangnya merokok merupakan tabiat yang agak sukar untuk dipadamkan.Bagi mereka,rokok itu umpama candu.Kalau tinggal sehari,tidak keruan hidup,hari yang mereka lalui akan tidak sempurna dan huru hara.

Namun,ada juga individu yang memberi alasan merokok adalah untuk mengelak rasa mengantuk dan sebagainya.Tapi jangan terkejut bila ada juga diantara mereka memberikan alasan 'saja' apabila merokok.

Rata-rata perokok terjebak dengan merokok adalah sewaktu zaman belajar di Sekolah menengah,Universiti,Kolej dan Institut.Memang tak dinafikan zaman belajar merupakan zaman yang agak stress dengan pelajaran,kerenah rakan-rakan,guru dan sebagainya.Namun,merokok bukanlah jalan keluar dari semua masalah yang anda hadapi.


Amat malang sekiranya anda boleh pasangan hidup yang kuat merokok.Malang sebab boleh suami yang habitnya merokok ^_^.

Cuba anda bayangkan seketika,andainya isteri anda demam.Bila demam nie,biasalah badan akan rasa lemah gemalai,tenaga secara automatik akan merudum.Anda menemani isteri anda pergi ke klinik berdekatan.Namun,setelah agak lama anda menunggu,nama isteri anda belum lagi dipanggil.Anda pun keluar sekejap untuk merokok.Dan sewaktu anda masuk kembali ke dalam klinik,isteri anda sudah tiada di trmpat duduk tadi.Dan dalam waktu yang sama,doktor menyuruh isteri anda untuk menjalani ujian air kencing.

Biasalah,ujian air kencing memang akan memakan sedikit masa.Tambahan pulak kalau waktu itu,orang agak ramai untuk masuk ke tandasSetelah agak lama menunggu,anda pun keluar kembali untuk merokok.Mengantuk la tunggu lama-lama.Kang tertidur dan berdengkur di situ,isteri jugak yang dapat malu (alasan popular para suami).

Dalam bilik doktor,isteri anda disahkan hamil.Kemudiannya doktor nak scan untuk memeriksa usia kandungan dan keadaan bayi anda,Tetapi dimanakah anda ketika itu?Tidak mahukan anda berkongsi detik gembira itu bersama-sama isteri tersayang?Apakah perasaan isteri anda agaknya,bila doktor bertanya 'dimana suami anda'?

Mungkin bagi anda  sebagai suami,itu adalah perkara biasa.Tak pe,lepas ini isteri aku boleh bersalin lagi.Nanti-nantilah lepas nie aku masuk.Tapi sehingga anak ke-4,isteri tetap keseorangan jugak masuk berjumpa doktor.Padahal anak-anak tinggal bagi mentua jaga.

Dan yang paling tidak boleh diterima akal ialah apabila si suami merokok ketika berada dalam kereta.Sedangkan ketika itu,anak kecil turut berada dalam kereta tersebut.Tidak terfikirkah anda apa kesan asap rokok kepada isteri dan anak kesayangan anda?Tak per,aku hisap rokok daun,bukannya rokok yang dalam kotak tu (alasan lagi)

Pernah terbayang tak apabila anak anda makin membesar dan ditakdirkan anak tersebut terjebak dengan masalah rokok.Bila si ibu menasihatinya,'merokok tak baik'.Si anak menjawap 'abah merokok tak pe pun'.Yang nak disalahkan kaum ibu juga sebab tak reti nak didik anak dan sebagainya.

Anak-anak belajar dari apa yang mereka lihat disekeliling mereka setiap hari.Mahukah anda melihat anak anda sebagai seorang perokok tegar?

Merokok lebih banyak keburukan daripada kebaikannya.Kalau si isteri tak sihat,si suami pulak merokok dalam kereta,isu merokok pun boleh dijadikan bahan untuk bergaduh.Tetapi untuk mengelak terjadinya pergaduhan,si isteri lebih rela berdiam diri dan sedut jer asap rokok itu walaupun sebenarnya isteri rimas dan rasa sesak dada dengan asap rokok.

Kesan merokok

Merokok meningkatkan risiko sehingga 10 kali ganda untuk mendapat 40 jenis penyakit serius seperti kanser paru-paru, penyakit jantung dan angin ahmar atau strok. Merokok boleh memberi kesan kepada hampir setiap organ dan tisu badan.




Faedah apabila berhenti merokok


  • Panjang umur - Satu dari dua perokok akan mati lebih awal disebabkan penyakit berkaitan merokok. Merokok membunuh hampir 5 ribu rakyat Malaysia setiap tahun.
  • Mengelakkan dari bahan-bahan berbahaya - Asap rokok mengandungi hampir 4,000 bahan kimia dan 50 daripadanya boleh menyebabkan kanser.
  • Mencegah penyakit - Hampir 40 jenis penyakit yang berkait dengan merokok. Kanser paru-paru, sakit jantung, penyakit paru-paru yang kronik,strok dan ulser di bahagian lapisan kulit perut adalah antara penyakit-penyakit bahaya akibat tabiat merokok
  • Kehidupan yang lebih sihat - Mereka yang tidak merokok kurang mendapat batuk, selsema dan lain-lain penyakit pernafasan berbanding dengan perokok
  • Mencegah daripada mendatangkan keburukan kepada orang lain - bila anda merokok, ia memberi kesan kepada orang di sekeliling anda, di mana asap rokok tersebut boleh mendatangkan serangan asma dan lain-lain penyakit berkaitan dengan pernafasan
  • Menjadi contoh yang baik terutama untuk keluarga dan anak-anak.
  • Meningkatkan tahap kecergasan dan memiliki badan yang sihat
  • Meningkatkan deria bau dan rasa
  • Memiliki gigi yang putih dan nafas yang segar
  • Rambut dan pakaian tidak berbau asap rokok
  • Menjimatkan wang - Labur wang anda berbanding membeli rokok (RM5.00 sehari, pelaburan =RM 150.00 sebulan = RM 1800.00 setahun. Jika anda melabur untuk 10 tahun, anda sudah mempunyai RM18,000.00 dalam akaun simpanan anda).
  • Melindungi alam sekitar - Puntung rokok dibuang oleh perokok boleh menyebabkan kebakaran
  • Meningkatkan kesuburan.
  • Meningkatkan tahap 'kelakian'
Macam mana ye nak kurangkan ketagihan merokok?


Selain menguatkan semangat dan lawan perasaan untuk tidak merokok,anda juga boleh mencuba makanan yang dipercayai boleh membantu anda untuk berhenti merokok.In shaa ALLAH,kuatkan semangat anda,fikirkan kesihatan orang tersayang sekeliling anda,anda mampu berhenti merokok.

Antara alternatif yang anda boleh cuba ialah :

Kayu manis

kulit kayu manis


Menghidu aroma kulit kayu manis boleh membuatkan seseorang itu seperti 'berkhayal' kerana baunya lebih segar dari asap rokok.Selain digunakan untuk mengecutkan jerawat,kulit kayu manis juga berfungsi sebagai penenang saraf dan otak.






Halia & bawang putih






Bawang putih dan halia mapu mengatasi keinginan untuk merokok.Rasa 'panas' halia apabila digabungkan bersama bawang putih akan melepaskan racun-racun yang berpunca daripada rokok.

Selain itu,gabungan sehati berdansa ini turut membantu dalam menjaga pengaliran darah dan tekanan seimbang apabila anda menolak untuk merokok.












Buah Epal



Merokok memberikan banyak racun dalam darah yang mana boleh menyebabkan pelbagai komplikasi penyakit.Makan epal setiap hari dapat memerangi racun yang disebabkan oleh rokok.

Epal mengandungi banyak air dan 'pektin' yang membantu mengeluarkan racun dalam tubuh.Malah,tekstur epal juga boleh kurangkan keinginan untuk merokok.








Madu





Makan madu secara bertahap akan melepaskan glukosa ke aliran darah.Tambahan pula,madu memiliki antikosidan yang akan membantu anda dalam menyingkirkan racun dalam badan.










Susu


 Perasan tak,orang yang merokok mempunyai bibir yang agak gelap dan ada jugak hitam.

Susu dikatakan mampu membantu menghidupkan zat bibir anda agar kelihatan kembali merah.

Susu juga boleh membuatkan mulut anda berasa pahit apabila menghisap rokok.



Anda juga disarankan untuk makan makanan yang mempunyai kadar antioksidan yang tinggi sebagai salah satu langkah untuk berhenti merokok.

Supplement yang mempunyai antioksida tinggi.

vitamin E shaklee

Vitamin E shaklee



vivix Shaklee
Viviv Shaklee
Anda ingin order dan bayar sendiri untuk Vitamin E Complex dan vivix dengan menggunakan kad debit atau kad kredit?sila klik 'order now'.

sebarang pertanyaan atau pesanan boleh hubungi saya 

>> pm | whatsapp : 013-9156881
>> facebook : https://facebook.com/srosnah
>> page : https//m.facebook.com/ImanInDaHouse

***Cod sekitar Kuala Terengganu,Manir,Kuala Berang & kawasan- kawasan yang sewaktu dengannya.


*This product is not intended to diagnose,treat,cure or prevent any diseases.
**Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos,merawat,mengubati,atau mencegah sebarang penyakit.

anda menderita sakit tumit?inginkan tips bagi mengatasi masalah itu?

Assalamualaikum semua,

Sakit tumit ini sebenarnya sering juga terjadi pada saya.Mula-mula sakit tumit ialah sewaktu saya mula bekerja sebagai cashier di sebuah kedai buku.Memang tak dinafikan bekerja sebagai cashier menuntut 3/4 dari waktu kita untuk berdiri dalam tempoh masa yang lama.

sakit tumit dikalangan wanita
sakit tumit

Baru 2 hari bekerja,sudah alami sakit tumit.Sakitnya tak terperi.Nak kata saya ni tergolong dalam kategori berbadan gempal,tidaklah jugak.Sebab waktu tu berat saya sekitar 44 atau 45 gitu jer.Dengan ketinggian saya,boleh dikategorikan sebagai tak cukup berat badan dah.BMI lagi la tak normal.Kalau ikutkan berat 55 kg baru berat badan normal.

Kini,umur anak saya dah nak masuk 2 tahun pun,saya masih mengalami masalah yang sama lagi kalau berjalan sakan ataupun berdiri dalam jangka masa yang lama.Jadi,saya pun tergerak hati nak dapatkan bantuan encik Google untuk mencari punca sakit tumit ini.

Ada juga sesetengah individu mengalami masalah sakit tumit dan tapak kaki serentak.Nak-nak pulak pada waktu pagi,selepas bangun tidur.Rasa mencucuk-cucuk jer.Selalunya sakit tumit sering dikaitkan dengan wanita sahaja.Namun,jangan terkejut,masalah sakit tumit ini turut menghantui kaum lelaki.

Dan ada betulnya dan faktor yang terkena atas batang hidung saya ^_^.Anda juga nak tahu?Teruskan bacaan anda ok .

Apa itu sakit tumit?





Lazimnya apabila sebut jer sakit tumit,ia sebenarnya lebih terkenal sebagai plantar fasciitis dimana ia merupakan bengkak atau radang terhadap tisu yang menyokong lengkungan kaki yang dikenali sebagai sascia.

Radang ini disebabkan oleh tiada lengkungan pada kaki mendatar yang memberi lebih tekanan serta berulang-ulang pada plantar sascia.

Antara faktor yang menyebabkan sakit tumit:
  • berat badan berlebihan
  • bentuk kaki yang leper dan lengkungan bahagian dalam kaki rendah.
  • bentuk kaki yang mempunyai lengkungan dalam yang tinggi.
  • pemilihan kasut yang tidak betul -tiada penyokong tapak kasut.
  • kekejangan otot betis.
  • sakit tulang belakang.
  • penggunaan terlalu banyak otot-otot betis.
Tips mengurangkan sakit tumit dan sakit tapak kaki
  • melakukan regangan otot kaki selepas bangun tidur (sebelum memijak lantai)
  • menukar jenis kasut yang digunakan kepada tapak kaut yang lebih lembut.
  • memakai kasut yang bersesuaian mengikut aktiviti tertentu.
  • elakkan mengangkat beban yang berat.
  • menurunkan berat badan.

Supplement yang sesuai untuk sakit tumit dan sakit tapak kaki.

Ostematrix


Ostematrix ini bukan sekadar kalsium,malah ostematrix juga turut dilengkapi dengan :
  • kalsium 
  • magnesium
  • vitamin D
  • boron
  • manganese
  • kopper
  • zinc
Kalsium
- Sumber semulajadi yang mudah diserap.

Magnesium
-Bantu mengangkut kalsium ke dalam tulang dan menguatkan tulang

Vitamin D
- Merangsang penyerapan kalsium.

Boron
- Membantu dalam metabolisme tulang.

Manganese.kopper & zinc
- Mengaktifkan enzim yang membantu dalam pembinaan kepadatan tulang.

Testimoni 


Dan alhamdulillah selepas mengamalkan ostematrix dan energizing soy protein

Anda ingin order dan bayar sendiri untuk Ostematrix?sila klik 'order now'.

sebarang pertanyaan atau pesanan boleh hubungi saya 

>> pm | whatsapp : 013-9156881
>> facebook : https://facebook.com/srosnah
>> page : https//m.facebook.com/ImanInDaHouse

***Cod sekitar Kuala Terengganu,Manir,Kuala Berang & kawasan- kawasan yang sewaktu dengannya.


*This product is not intended to diagnose,treat,cure or prevent any diseases.
**Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos,merawat,mengubati,atau mencegah sebarang penyakit.

bayi anda gangguan pencernaan?bagaimana mahu mengenalpasti masalah ini?

Assalamualaikum semua.

Bayi yang baru dilahirkan umpama mutiara yang amat bernilai dan perlu dijaga dengan teliti oleh setiap ibu bapa.Ibu bapa yang baru kali pertama mempunyai bayi,anda seharusnya kena lebih peka dan tahu apa boleh dilakukan apabila bayi anda mula meragam.Mungkin pada permulaannya,anda tidak akan biasa,tetapi lama-kelamaan anda akan rasa selesa dan terbiasa dengan apa jua situasi yang mendatang.Selain masalah selsema,demam,batuk,gangguan pencernaan turut terjadi kepada si manja anda.

Antara tanda gangguan pencernaan yang terjadi kepada bayi anda adalah apabila bayi anda muntah,cirit birit dan sembelit.

Apabila gangguan pencernaan terjadi,bayi anda mungkin akan berasa tidak selesa dan akan selalu menangis.Jangan kelam kabut ok,kenalpasti dulu apa masalahnya,barulah bertindak.Tak dinafikan,kadang kala bayi memerlukan perhatian dan jagaan yang lebih rapi berbanding golongan kanak-kanak.

gangguan pencernaan pada bayi
mama,tolong saya


Apa itu gangguan pencernaan?

Secara amnya,terdapat pelbagai faktor terjadinya gangguan pencernaan kepada bayi anda.Ianya biasanya berpunca daripada

  • susu
  • makanan
  • persekitaran.
Namun,perkara yang perlu diberikan perhatian yang lebih adalah makanan bayi.Bayi boleh diberikan makanan setelah usianya mencapai 6 bulan.Tetapi,waktu ini sistem pencernaan bayi masih lemah dengan makanan yang bertekstur keras,Anda haruslah bijak ketika menyediakan makanan pejal bayi anda mengikut usianya.

Tetapi susu juga merupakan salah satu faktor kenapa berlakunya gangguan pencernaan ini.Ini terjadi disebabkan kesalahan penyukatan semasa membancuh susu formula.Pastikan anda membancuh susu formula mengikut panduan yang telah disediakan pada tin susu.Ini adalah kerana panduan yang disediakan bersesuaian dengan kemampuan fungsi pencernaan bayi anda.

gangguan pencernaan pada bayi
bagaimana nak dapatkan sukatan yang betul ketika membancuh susu formula?

Masalah pencernaan yang sering terjadi pada bayi.

Reflux

Reflux ini adalah bayi memuntahkan kembali susu.Situasi ini adalah perkara biasa bagi bayi yang baru dilahirkan jika bayi tersebut muntah dalam kuantiti yang sedikit atau lebih dikenali sebagai jeluak.

Hampir 85 % mengalami masalah jeluak ini seminggu selepas kelahiran,namun separuh daripada bayi mengalami situasi ini tempoh tiga bulan pertama usia mereka.

Perut bayi yang baru lahir mengambil masa selama beberapa minggu untuk diserasikan dengan sebarang susu.Apabila susu tersebut sudah serasi barulah susu tersebut akan dihadam dengan baik didalam perut.

gangguan pencernaan pada bayi
papa,saya muntah atas baju papa ^_^
Muntah

Bayi biasanya akan muntah dengan kerap selama beberapa minggu awal apabila bayi sedang dalam proses menyesuaikan diri kepada susu ibu mahupun susu formula serta tubuh badan mereka juga sedang membesar.

Muntah berlaku apabila mereka mengeluarkan balik susu yang diminum dalam kuantiti yang banyak.

Jika bayi anda muntah ketika beliau dalam keadaan berbaring,dan jika muntah memasuki laluan hidung mereka,bertindaklah segera dengan menyedut muntah tersebut.Jika tiada penyedut,anda boleh menyedutnya dengan mulut anda.Ini adalah untuk mengelakkan nafas bayi tersekat dan untuk keselesaan bayi anda.

gangguan pencernaan pada bayi
uwerk..
Cirit-Birit

Cirit birit ini sebenarnya ialah gangguan pencernaan yang menyebabkan pergerakan usus yang kerap.Cirit-birit dikalangan bayi biasanya terjadi disebabkan oleh virus.Salah satu virus yang menyebabkan cirit-birit berlaku ialah virus rota.

gangguan pencernaan pada bayi
rota virus

Sekiranya masalah ini terjadi kepada bayi anda,susukanlah dengan lebih kerap lagi.Ini kerana apabila mereka muntah dan cirit birit,mereka akan kehilangan banyak air dalam badan.Pemberian susu ibu atau susu formula sangat penting untuk memastikan  agar tubuh mereka tidak terhidrasi.

Tetapi jika situasi itu berlarutan,bayi anda kelihatan lemah dan sebagainya,segeralah bawa bayi anda ke klinik atau hospital yang berdekatan untuk mengelakkan sebarang perkara yang tidak diingini.

Tips penting :

***selalu sendawakan bayi selepas menyusu.
** posisikan bayi dalam keadaan tegak atau kedudukan duduk selepas penyususuan.

Entry berkaitan :

pantai Marang dibanjiri ribuan kerang

Assalamualaikum semua.

Alhamdulillah setelah hampir 2 minggu bumi Terengganu mengalami musim hujan,kelmarin dan mula nampak cahaya matahari.Bila nampak jer sinar mentari menyinari,golongan suri rumah adalah antara individu yang paling gembira sekali.Angkut bawak keluar semua baju-baju kotor yang telah dibasuh.Sampai ke pintu pagar disidainya ^_^.

Rezeki selepas musim hujan

Tetapi,ada lagi insan yang lebih gembira selain suri rumah.Baik kanak-kanak mahupun golongan dewasa,semuanya bergembira di tepi pantai.Ada pesta apakah?Alhamdulillah,setelah musim tengkujuh berakhir,pantai Marang dibanjiri ribuan kerang.

Difahamkan ribuan kerang terdampar di pantai Rusila,Marang sehingga Rhu Dua termasuk pantai Pulau Kekabu.Selain mengutip kerang di pesisir pantai,orang ramai juga turut mengambil kesempatan dengan menggunakan jaring ikan untuk kutip kerang.

Kalau tak tahu,memang orang ingat pesta pantai dah.Sebab memang ramai orang berkumpul di pantai.Kelihatan macam hari perjumpaan antara keluarga dari generasi pertama hingga generasi ke sepuluh gitu.Ada juga siap pasang khemah lagi.

Wah,sakan gitu.Siapa tak nak kan kalau benda percuma.Rezeki ALLAH bagi,ambik jer la ^_^.Kalau musim panas gini,rebus kerang tu,cicah dengan air asam,tambah belacan dan cili sikit  bagi pedas,sedapnyaaaaaa.


pantai marang dibanjiri kerang.
Ramainya orang.



pantai marang dibanjiri ribuan kerang.
Semangat mengutip kerang.


pantai marang dibanjiri ribuan kerang.
banyak kan?
Tu dia,memang jenuh nak makan kalau kutip sampai sebakul.Untuk elakkan daripada membazir,eloklah sedekahkan ke saudara mara dan sahabat handai yang terdekat.

Nak buat apa dengan kerang?

Kebiasaannya orang sini suka buat kerang bakar,buat mee kari,masukkan lah isi kerang tu,sambal kerang dan sebagainya.Masaklah mengikut selera anda masing-masing yer.Kalau buat ko teaw goreng kerang pun sedap taw.Tapi,bagi yang ada penyakit gout tu,makan jangan sampai lupa ok.Nantikan esok,terpaksa ambik MC gara-gara kaki bengkak dan sakit.


Namun,sehingga sekarang,pihak yang berkenaan tidak tahu kenapa fenomena kerang membanjiri pantai selepas musim hujan.Anggaplah ini rezeki dari ALLAH untuk hamba-hambanya.


Sekian dulu untuk hari ini.Selamat berhujung minggu semua..P/s : terima kasih buat jiran depan rumah kerana bagi kerang sebekas ke ambe.Jenuh nak makan sorang-sorang ^_^.Semoga murah rezeki dan panjang umur selalu hendaknya.Aminn...


tidur terganggu gara-gara orang sebelah kuat berdengkur?

Assalamualaikum..

Ha,hari ini special sikit tajuk entry kali ini.^_^

Bagi yang masih bujang dan single mingle,mungkin ini tidak menjadi masalah lagi kepada anda.Kalau tinggal di asrama,tinggal beramai-ramai dalam bilik,mungkin ini meruapakan satu kebiasaan buat anda.

Tetapi,bila sudah berkahwin kelak,inilah masalah dan mimpi ngeri yang sering menghantui anda setiap malam.Tambahan pulak,si suami atau isteri yang tolong dodoikan sepanjang malam.Bunyi macam motor bot gitu..ahaks..tak lena tidur cheq ooi..

Bila sudah mempunyai anak,silap hari bulan,si kecil pun boleh bangun dan menangis di tengah malam gara-gara tidurnya terganggu dek bunyi dengkuran seperti motor bot itu.Bunyi dengkuran bukan sahaja memberi ketidakselesaan kepada individu yang berdengkur,bahkan ia turut memberi rasa tidak selesa kepada orang terdekat.

Masalah dengkuran ini berlaku tidak kira jantina.Wanita tidak terkecuali menghadapi masalah berdengkur ketika tidur ini.Tetapi,saya rasa lelaki lebih kuat berdengkur lagi kot dari wanita ^_^

set berdengkur shaklee
tensionnya orang sebelah tidur berdengkur.

Bagaimana dengkuran terjadi?

Dengkuran terjadi apabila laluan udara dari hidung dan mulut ke bahagian paru-paru tersekat.Dengkuran merupakan gangguan tidur biasa yang dialami oleh sesetengah individu yang menyebabkan pernafasan mereka terhenti beberapa saat ketika tidur.



Walau bagaimanapun,masalah ini tidak boleh dipandang remeh.Ini adalah kerana ianya berlarutan,ini menunjukkan bahawa individu tersebut mungkin terdedah dengan penyakit yang bahaya seperti diabetes,darah tinggi dan sakit jantung.

Faktor atau punca berdengkur ketika tidur.

  • masalah tisu berlebihan di anak tekak.
  • Obesiti
  • kedudukan tidur yang terlentang.
  • tonsil membengkak.
  • alahan.
  • tulang hidung bengkok.
Cara mencegah berdengkur ketika tidur.
  • berusaha mengurangkan berat badan jika berat badan individu tersebut berlebihan.
  • memilih posisi tidur secara mengiring.
  • amalkan jadual tidur yang tetap setiap hari.
  • berhenti merokok.
  • cuba dapatkan rawatan bagi hidung tersumbat dan ruang kerongkong yang sempit.


Sedikit petua untuk menghilangkan atau mengurangkan dengkuran pasangan anda.

  • sediakan tujuh biji badam.Basuh,keringkan dan tumbuk sehingga lumat.Kemudian campurkan badam tersebut ke dalam segelas susu panas.Amalkan petua ini setiap malam sebelum masuk tidur.
  • Ambik 2 ruas kunyit hidup.Buangkan kulitnya,bersihkan dan hiris halus.Kemudian,masukkan kunyit tadi kedalam gelas air suam.Anda boleh tambahkan sedikit madu dan amalkan minum sebelum tidur.

Cadangan Vitamin Shaklee untuk anda yang berdengkur ketika tidur.


set dengkuran shaklee
vitamin E Shaklee


Seperti yang kita semua ketahui,Vitamin E merupakan vitamin yang mempunyai kandungan antioksida.Ianya juga berfungsi untuk membantu proses pengakutan oksigen dalam darah.

Vitamin E mampu mengurangkan masalah dengkuran dengan membantu melancarkan saluran pernafasan anda semasa tidur.

Vitamin E juga membolehkan hemoglobin (HB) dalam sel darah merah membekalkan oksigen ke seluruh tubuh dengan lebih berkesan dan efisien.

Anda mungkin meminati Vitamin lain untuk mengurangkan masalah dengkuran anda.


Anda ingin order dan bayar sendiri untuk Vitamin E Complex?sila klik 'order now'.

sebarang pertanyaan atau pesanan boleh hubungi saya 

>> pm | whatsapp : 013-9156881
>> facebook : https://facebook.com/srosnah
>> page : https//m.facebook.com/ImanInDaHouse

***Cod sekitar Kuala Terengganu,Manir,Kuala Berang & kawasan- kawasan yang sewaktu dengannya.


*This product is not intended to diagnose,treat,cure or prevent any diseases.
**Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos,merawat,mengubati,atau mencegah sebarang penyakit.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...