'sihat dan cantik pilihan saya: masak tumis telur puyuh'

masak tumis telur puyuh

Assalamualaikum semua..

Tiba-tiba termengidam telur puyuh..hehehe..taklah..sebenarnya telur puyuh tu mak mertua saya yang bagi waktu balik kampung sabtu yag lepas.

Pikir punya pikir,takkan la nak rebus makan dengan kicap jer telur puyuh tu.Suami saya memang telan jer,tapi saya nie jenis nak kena ada kuah bila makan.Kalau tak da kuah,rasa macam tercekik je nasi kat tekak.

Kebetulan dah lewat petang,jadi memang akan masak yang simple je la.Maka,termasaklah sambal tumis telur puyuh.Sedapppp..si kecil pun turut makan.


Antara bahan-bahan yang diperlukan ialah :

● telur puyuh
● cili boh (saya gunakan cap kura,kurang la pedas skit)
● 1 sudu kecil asam jawa (bancuh dengan air).
● 1 labu bawang besar
● gula secukup rasa
● garam secukup rasa

Bahan untuk dikisar / ditumbuk

● bawang besar
● bawang putih
● sedikit belacan.

Langkah memasak :

♥ rebus dan kupas kulit telur puyuh
♥ gorengkan sebentar,bila dah agak kekuningan,angkat dan toskan.
♥ masukkan bahan-bahan yang telah dikisar tadi.
♥ masukkan cili boh.
♥ dah agak kering,baru masukkan jus asam jawa.
♥ masukkan bawang yang telah dipotong.
♥ masukkan telur puyuh.
♥ perasakan dengan garam dan gula.
♥ bila bawang yang kita potong tu dah nampak layu,bolehlah tutup api.



Taraaa...dah siap pun!

Jujur ngaku,saya tak gunakan garam dan gula :).Sebab masa proses merasa tu,dah rasa masin,jadi say tambahkan serbuk perasa jer.

Lagi satuuu....sediakan penyembur udara siap2 yer..bila masak masakan yang dicampur dengan belacan,baunya memang harum semerbak habis 1 rumah.Bagi yang ada alahan resdung tu,bersedialah untuk bersin selalu ;)

Sekian dulu entry untuk kali ini :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...